Unge snydes af modelbureau

17. juni 2014  |  HK Service Hovedstaden  |  Dorte Schmidt

Nikolaj Anthony Schmidt er en af flere unge, der er blevet snydt for sin løn af firmaerne ModelHouse Production og 1st Modelbooking. HK Service Hovedstaden advarer nu andre unge mod at lade sig snyde af firmaet.

- Vi har to sager kørende med den samme person, der ikke har fået løn for sit arbejde hos modelfirmaet. Derfor advarer vi nu andre unge mod at falde for fristelsen, siger faglig sekretær Thomas Ensbye fra HK Service Hovedstaden.

Problemet er ikke alene, at Nikolaj ikke har fået den løn, han har krav på. Det er også en langvarig affære efterfølgende at få pengene ud af de to bureauer, som drives fra samme adresse på Refshaleøen på Amager, og som begge har Maria Christina Riel Jarltoft som direktør.

- Firmaerne gør alt, hvad de kan, for at forhale sagerne. De bliver væk fra aftalte forhandlinger og sørger for at møder i retten bliver udsat. Alt sammen for at slippe så længe som muligt for at betale det, de skylder. Det er helt urimeligt overfor unge, som står og mangler pengene, siger Thomas Ensbye.

Han er klar til at kræve firmaet konkurs, hvis ledelsen ikke meget snart tager sit ansvar alvorligt og betaler.

Snydt for over 10.000 kroner om måneden
Nikolaj Anthony Schmidt blev bortvist fra modelbureauet i august sidste år. Han startede i firmaet som eventkoordinatorelev, og blev ansat, da han var færdiguddannet i januar 2013.

Men selv om han havde en klar mundtlig aftale om, at han derefter skulle have 23.000 kroner i løn om måneden, fik han fortsat kun 13.800 kroner eller det samme som en elevløn.

- Jeg rykkede og rykkede for pengene og fik hele tiden at vide, at det snart ville blive ordnet. Men intet skete, og jeg fik heller ingen kontrakt. Så derfor forsøgte jeg i stedet at få en aftale om en opsigelse. Jeg orkede ikke at blive et sted, hvor jeg ikke fik min løn, fortæller han.

Bortvist i sin ferie
Nikolaj kontaktede HK, som skrev til firmaet, og få dage efter fik han en bortvisning i sin mailboks, mens han var på ferie.

Ifølge firmaet var Nikolaj på det tidspunkt sygemeldt, og blev bortvist fordi han var blevet set på Roskilde Festivalen. Også selv om Nikolaj har dokumentation for, at han rent faktisk havde ferie.

To retssager
HK har beregnet, at Nikolaj har over 50.000 kroner til gode i manglende løn og feriegodtgørelse. Desuden har han krav på en godtgørelse for manglende ansættelsesbevis. Sagen behandles i retten.

Samtidig er Nikolaj også blevet snydt for knap 20.000 kroner i pension, fritvalgsordning og feriegodtgørelse i sine fem måneder som elev i modelbureauet. Den sag skulle egentlig løses i det fagretslige system, og modelfirmaets advokat anerkender da også, at Nikolaj har krav på pengene. Men firmaet møder ikke op til forhandlingsmøderne, så man kan indgå en aftale. Derfor har HK valgt også at sende den sag i retten.

Ifølge modelbureauernes direktør, Maria Christina Riel Jarltoft, er det langt fra sikkert, at Nikolaj har krav på noget som helst.

- Der verserer en retssag mellem Nikolaj og Modelhouse Production ApS og indtil den – og en eventuel ankesag – er afsluttet, vides det ikke om Nikolaj overhovedet har krav på yderligere betaling, siger hun.

Værd at vide

• På Trustpilot kan du læse flere historier fra unge, der er blevet snydt af Modelhouse Production.
  • I dag drives modelbureauet tilsyneladende i det andet firma, 1st Modelbooking
  • Snyderierne er også blevet omtalt på TV2 Lorry.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK