Effektiviseringer på jobcentre skal gå til de ledige

18. juni 2014  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Der kan ifølge en ny rapport spares en halv milliard kroner på at effektivisere driften af jobcentrene. De ansatte er parate til at indfri det reelle effektiviseringspotentiale, lyder det fra HK Kommunal, der samtidig advarer mod at svække medarbejdernes arbejdsvilkår.

Efter mange års ufrugtbart procesregime kan det kun gå for langsomt med at få ændret lovgivningen, så de frigjorte ressourcer, der nu bruges på kontrol og dokumentation, kan blive anvendt målrettet på en tidligere og mere individuel indsats for de ledige og syge. Sådan siger HK Kommunals næstformand, Mads Samsing, om en ny rapport om jobcentrenes ressourceforbrug bestilt af blandt andre KL og Beskæftigelsesministeriet.

Fra kontrolregime til aktiv indsats

Mads Samsing er enig i rapportens anbefalinger om at få taget livtag med det, han betegner som det nuværende kontrol- og dokumentationsregime, men han understreger, at eventuelt frigivne ressourcer skal anvendes til at få søsat et nyt paradigme i jobindsatsen.

- Det effektiviseringspotentiale, der kan realiseres, skal give jobcentrene mulighed for at yde en aktiv indsats til gavn for såvel sygemeldte som ledige og virksomheder. Frigjorte penge skal bruges på beskæftigelsesområdet og ikke anvendes til alt muligt andet uvedkommende, siger Mads Samsing.

Indspark om arbejdsvilkår er skrivebordsarbejde

Visse afsnit i rapporten betegner HK Kommunals næstformand som rent skrivebordsarbejde uden hold i den virkelige verden. Han peger på, at når man begiver sig ud i forslag som for eksempel afskaffelse af de ansattes kaffepauser, er man simpelthen ude at trit med virkeligheden på landets jobcentre.

- Jobcentermedarbejderne er i forvejen ekstremt pressede. Vi ved for eksempel, at fire ud af ti oplever det som en stor stressfaktor, at de ikke kan leve op til egne kvalitetskrav og forventninger som følge af arbejdspres. Borgere og virksomheder bliver naturligvis ikke hjulpet bedre, hvis man forringer arbejdsvilkårene yderligere for medarbejderne, fastslår han.

Besparelsesmilliarder er luftkasteller

Samtidig er rapporten ifølge Mads Samsing et slag i ansigtet på den borgerlige beskæftigelsesdagsorden, der opererer med besparelser på 4 milliarder kroner.

- Kloge folk har nu igennem et helt år gennemgået beskæftigelsesområdet med en tættekam, og de har altså kun med særdeles god vilje og kun til dels fornuftige forslag kunnet finde en ottendedel af de effektiviseringsmilliarder, som særligt Venstre mener at kunne hente på jobcentrene. Det må naturligvis give stof til eftertanke hos alle Christiansborgpolitikere, siger Mads Samsing.

Rapporten peger på, at der kan effektiviseres på blandt andet at stille færre proceskrav, at øge digitaliseringen og at sløjfe de ansattes kaffepauser. Udspillet rammer lige ned i de afsluttende forhandlinger om en reform af beskæftigelsessystemet.

Arbejdsmarked Ledig