Ledig – så gælder det om hurtigt at finde nyt job

18. juni 2014  |   |

Hvis du mister dit job, så gælder det om, at finde dit nye job hurtigst muligt. Allerede efter 1 år som arbejdsløs bliver man nemlig opfattet som langtidsledig. Og er du samtidig godt oppe i årene, kræver det noget ekstraordinært, at få nyt job. Men er du i aldersgruppen 55 – 65 år så fortvivl ikke – det er netop i den aldersgruppe der er blevet ansat allerflest under krisen, mens ungdomsarbejdsløsheden voksede.

Årsagen til dette formodes at være, at virksomhederne under krisen ikke har noget langt tidsperspektiv i jobbene – måske 3 til 5 år. Og aldrende medarbejdere har normalt allerede gode rutiner og spidskompetencer og kan performe effektivt fra dag 1 – med en bagkant der kan overskues.

Flere vikarjobs kan være godt nyt

HKs A - kasse vurderer nu, at der er et opsving undervejs – det mærkes især i et stigende forbrug af vikarer i virksomhederne i foråret 2014. Det er et udtryk for stigende aktivitet i virksomhederne – men dog stadig en fortsat usikkerhed overfor, at fastansætte nye medarbejdere her og nu.

I HKs A-kasse har man også fået et godt indblik i hvor og hvordan virksomhederne søger ny arbejdskraft. Og hitlisten ser sådan ud i prioriteret rækkefølge:

1. De som virksomheden selv har oplært, vikarer og løstansatte som har gjort et godt indtryk

2. De med gode anbefalinger fra virksomhedens forretningsforbindelser, netværk eller egne medarbejdere

3. Aktive på LinkedIn – som i foråret 2014 har overhalet vikarbureauer og headhuntingfirmaer. F.eks. virksomheden Coloplast som de næste år skal ansætte 7000 medarbejdere globalt har meddelt, at de udelukkende vil bruge LinkedIn til at rekruttere fra

4. Vikarbureauer og headhuntingfirmaer – som er den lidt dyrere løsning

5. ”Jobnet” som alle ledige skal lægge deres CV op på – men som til dato har været en fiasko.

80 % af de 1000 største virksomheder i Danmark har deres egen job – og CV-bank på deres hjemmeside. Hvis man vil gøre sig forhåbninger om et job her, så skal man gå den vej ind med sit CV.

Læg en strategi for din jobsøgning

Det gælder om, at have en ”personlig strategi” for sin jobsøgning – og få set dine kompetencer efter i sømmene. Måske skal de finpudses, formaliseres eller suppleres. Tænk lidt ud af boksen. Hvis du søger et kontorjob på et lager – så vil det være en frisk ide, at tage et truck-kursus. Så kan du give et nap med, hvis det en dag kniber på lageret.

Og søg efter det du interesserer dig for at lave – og som passer med dine kernekompetencer. Det giver erfaringsmæssigt det bedste resultat. Altså ikke søge på må og få – men udvælg branche, virksomhed og job og fokuser din energi målrettet på at få jobbet.

Man skal ud og præsentere sig i virksomhederne – og så kan man lægge sit CV. Et nyt trend er, at få lavet et visitkort med foto og 5 - 6 kernekompetencer i overskrifter man vil sælge sig på.

Aktivt brug af LinkedIn kan anbefales – og på MitHK kan du tage et gratis eLearning program. Det samme gælder i øvrigt alle Office-programmet, Photoshop og InSight m.fl. For slet ikke at tale om de rigtig mange gratis lokalkurser og webinarer du har adgang til i HK som medlem. Gå på opdagelse på HKs nye hjemmeside og find gode tips, links, netværk og KvikStart kursus  – det er nu du skal bruge din fagforening og A – kassens informationer.

Ledig Fyret

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK