Medarbejdernes mand - Torben Elm Olsen, DEAS

18. juni 2014  |  HK Service Hovedstaden

HK Service sætter fokus på tillidsrepræsentantens uvurderlige rolle på arbejdspladsen. Derfor præsenterer vi en række forskellige tillidsvalgte. Hvem ved, måske bliver du selv inspireret til at stille op.

Af Irina Frost

Torben Elm Olsen har været ansat i ejendomsadministrationen siden 1989. Dengang hed virksomheden ”Dan Ejendomme” og talte blot 25 medarbejdere. Gennem årerne har organisationen haft vokseværk, og under navnet DEAS arbejder nu ca. 400 ansatte. Knap 200 arbejder inden for HK’s områder og har Torben som tillidsrepræsentant.

Helt fra begyndelsen har Torben Elm Olsen haft hvervet som TR, og selvom han i en årrække fungerede som teamleder for omkring 25 kollegaer, valgte han at frabede sig lederrollen.

- Da chefen flere gange påpegede, at jeg ”nok mere var medarbejdernes mand”, måtte jeg give ham ret i, at jeg havde mere lyst til at beskytte mine medarbejdere end til at være leder.

Udfordringer
Hos DEAS er kun ca. 1/3 af ”HK’erne” medlemmer af HK. Det vil Torben og resten af klubbestyrelsen selvfølgelig gerne ændre på, så organiseringsgraden bliver bedre, og det bliver lettere at hjælpe kollegaerne, hvis der opstår problemer.

- Vi lavede en stor undersøgelse for nogle år siden blandt de ansatte, hvor vi spurgte alle, hvor de var medlemmer og dengang sagde mange, at HK var for dyr. – Tidligere havde Dan Ejendomme en særoverenskomst og det var skønt, fordi vi kunne tage de ansattes ønsker direkte videre til forhandlinger med ledelsen. Så meldte ledelsen sig ind i en arbejdsgiverforening og tiltrådte Landsoverenskomsten, og så var vejen til indflydelse lidt sværere at få øje på for kollegaerne, forklarer Torben Elm Olsen.

Men klubbestyrelsen arbejder fortsat målrettet på at få indflydelse, og i stedet for at lukke sig om medlemmerne, forsøger de at inkludere alle kolleger i arrangementer.

- De sidste 3 år har vi én gang om året inviteret ALLE med til en snak om forskellen på lov og overenskomst. Vores samarbejde med faglig konsulent i HK Ilse Hansen er rigtig godt, og hun har været med til at informere om nye overenskomster og svare på faglige spørgsmål. – Jeg ved meget, men ikke alt, smiler Torben beskedent.

Indflydelse lokalt – over alt
Generelt har de ansatte gode forhold i DEAS. Der er ordnede forhold og et fint samarbejde med direktøren og HR-chefen.

- Da HR afdelingen fik ny leder sidste år, tog jeg initiativ til at holde møder med jævne mellemrum og til min store glæde foreslog hun selv, at det kunne være en gang om måneden. Hun er dygtig, og selvom vi ikke altid er enige, kan vi tale om tingene.

Ind imellem sker der jo desværre afskedigelser, men vores Direktør Henrik Dahl har accepteret, at alle, der skal til en ”alvorlig samtale”, bliver tilbudt at få en tillidsrepræsentant med som bisidder.

Det er en bevidst strategi for klubbestyrelsen hos DEAS, at få medarbejderindflydelse hvor det er muligt.

Da der for nylig var valg til virksomhedens aktieselskabsbestyrelse, valgte HK-klubben at lave en kampagne for at få valgt næstformand Yvonne Øchkenholt som medarbejderrepræsentant.

- Vi producerede et postkort, hvor vi anbefalede Yvonne til bestyrelsen. Det gav pote, og det betyder meget, at der er HK’ere i samarbejdsudvalg og A/S-bestyrelse, så vi er godt repræsenteret over alt, siger en glad og tilfreds Torben Elm Olsen på vej tilbage til kontoret.

Tillidsrepræsentant

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK