Ny OK til 750 ansatte: Gode forhold giver it-firma konkurrencefordel

18. juni 2014  |  HK Privat  |

750 medarbejdere hos it-giganten CGI Danmark bliver nu dækket af en ny, fælles overenskomst. Det står klart, efter HK/Privat, PROSA, IDA, Djøf og Magistrene er blevet enige med virksomheden om en treårig aftale.

Med overenskomsten får medarbejderne i CGI en fritvalgskonto, som de kan bruge til virksomhedsaktier, feriefridage og pension. Desuden kan medarbejderne vælge mindst én tillidsrepræsentant i hver af firmaets fem danske afdelinger.

Den nye fællesoverenskomst gav smil på læberne, da den blev præsenteret af HK/Privatformand Simon Tøgern, CGI-direktør Martin Petersen og PROSA-formand Niels Berthelsen. Foto: Anders Høj Eggers

- Goderne vil gøre det nemmere at tiltrække og fastholde medarbejdere, og det er godt for konkurrenceevnen. Desuden er samarbejdet med tillidsrepræsentanterne en stor styrkelse for samarbejdet på virksomheden. Sammen med de andre organisationer vil vi nu arbejde for at få flere overenskomster som denne i it-branchen, siger Simon Tøgern, formand for HK/Privat.

Virksomheden er glad for aftalen

- Som arbejdsgiver vil vi gerne forpligte os til at sikre vores medarbejderes arbejdsforhold på bedste vis, udtaler CGI Danmarks adm. direktør og Senior Vice President, Martin Petersen.

- Vi har i dialogen lagt vægt på, at vi ønsker ét fælles fundament for vores medarbejdere, som for langt størstedelens vedkommende også er medejere af virksomheden. Fleksibilitet såvel for den enkelte medarbejder som for virksomheden også har været et nøgleord. Det er lykkedes fuldt ud med den nye overenskomst, som er en fælles sejr for alle parter. Processen har været yderst positiv, og de involverede organisationer skal alle have ros for en meget konstruktiv dialog, understreger Martin Petersen.

Overenskomst på svært område
- Det har traditionelt været svært at få tegnet overenskomster inden for it-branchen, udtaler forbundsformand Niels Bertelsen, PROSA. Han glæder sig over, at samarbejdet med HK/Privat, DM, IDA og DJØF nu har skabt en ny og mere fremadrettet model, der kan give bedre overenskomstdækning i it-branchen.

- Det er unikt, at organisationer repræsenterende de tre hovedorganisationer (LO, FTF og AC) finder sammen i et samarbejde om en overenskomst, siger Niels Bertelsen.

Men forhåbentlig også et varsel om nye tider, nye samarbejdsformer og nye svar på fremtidens udfordringer både over for medlemmer og virksomheder i it-branchen, håber han.

Overenskomst

Se flere nyheder på HK/Privats hjemmeside

her