Dansk Laborant-Forening anbefaler en lufthastighed på 0,5 m/s

20. juni 2014  |  Dansk Laborant-Forening

Ny rapport fra Københavns Universitet (KU) og Teknologisk Institut fastslår, at en lufthastighed på 0,5 m/s er vejen frem.

Igennem det seneste år har Dansk Laborant-Forening fulgt en sikkerhedsproblematik i forbindelse med KU´s  kommende milliardbyggeri Niels Bohr Bygningen.

Bygningsstyrelsen og KU projekterede i lang tid byggeriet en lufthastighed på 0,35 m/s i stinkskabene, hvilket udløste massiv kritik både internt på KU og eksternt fra bl.a. Dansk Laborant-Forening.

Dansk Laborant-Forening anbefalede for et år siden vores medlemmer at være særligt opmærksomme, såfremt ens arbejdsplads står over for renovering eller udskiftning af stinkskabe – og anbefalede en lufthastighed på 0,5 m/s i stinkskabene på landets laboratorier.

Niels Bohr Bygningen blev i sidste øjeblik omprojekteret, så stinkskabene vil kunne suge 0,5 m/s, men samtidig igangsatte KU forsøg på Teknologisk Institut med henblik på at undersøge om tilstrækkelig sikkerhed kan opnås ved lavere lufthastighed.

Selv om der i projekteringsfasen er taget højde for tilstrækkelig ventilationskapacitet kunne resultatet af undersøgelserne på Teknologisk Institut have fået betydning for ventilation i driftssituationen, men nu fastslår den rapport, som sammenfatter forsøgene på Teknologisk Institut, at selv en mindre reduktion af lufthastigheden reducerer sikkerhedsniveauet betydeligt.

Direktionen på KU har netop med baggrund i den nye viden godkendt, at KU fastholder eksisterende krav til stinkskabenes sug, det vil sige 0,5 m/s, på det nye laboratorie- og undervisningsbyggeri i Niels Bohr Bygningen. Denne hastighed er i overensstemmelse med Arbejdstilsynets og Industriens Branchearbejdsmiljøråds mangeårige anbefalinger.

Den beslutning hilser Dansk Laborant-Forening velkommen og vil i den anledning endnu engang gøre opmærksom på, at:

Arbejdstilsynet og Industriens Branchearbejdsmiljøråd anbefaler en lufthastighed på 0,5 m/s. Det samme gør Dansk Laborant-Forening. Der er i dag dog ingen lovmæssige krav til udsugningshastigheden med undtagelse af, når der arbejdes med isotoper. Men når der udføres arbejde i stinkskab, er en lufthastighed på 0,5 m/s i åbningen mest sikker – det viser de nye målinger og mange års erfaringer. Sænkes lufthastigheden, stiger risikoen for udslip.

I Dansk Laborant-Forening mener vi, at rapporten fra Teknologisk Institut bør feje enhver diskussion om lavere lufthastighed af bordet på landets laboratorier. Derimod bør man i stedet rette blikket mod den intelligente løsning, der kan omfatte sensorer med automatisk lugestyring eller alene sænkning af lufthastigheden, såfremt der ikke er opstillinger med giftige kemikalier i stinkskabet, når stinkskabet ikke bruges – f.eks. som nattesænkning.

Inddragelse af Arbejdsmiljøorganisationen

I denne sammenhæng er det vigtigt at påpege, at en inddragelse af Arbejdsmiljøorganisationen (AMO) er lovpligtigt for arbejdsgiveren, både ved nybyggeri og renovering af laboratorier. Dansk Laborant-Forening anbefaler derfor, at man som arbejdsmiljørepræsentanter er yderst opmærksomme, såfremt I står overfor nybyggeri og indkøb af nyt udstyr – herunder stinkskabe – eller ved renovering af eksisterende laboratorier.

Læs mere:   I LABORANTEN nr. 7, der udkommer ultimo august, kan du læse mere om resultatet af undersøgelsen fra Teknologisk Institut og beslutningen på KU.

Find den omtalte rapport HER.

Læs en artikel fra Universitetsavisen HER.

Stinkskabe - vejledning om arbejde i stinkskabe (marts 2010 – lagernummer 4418059813) fra Industriens Branchearbejdsmiljøråd (I-BAR), som du finder på Dansk Laborant-Forenings hjemmeside – klar til gratis download eller bestilling HER.

At-vejledninger om samarbejde om arbejdsmiljø: SyvAMO vejledninger.

Artikler om emnet – 7/2013: Virksomheder fastholder sikre stinkskabe– side 7 til 11.

Besøg DL-F’s Arbejdsmiljøbrevkassen – hvor du under Laboratorieindretning finder flere, tidligere indlæg om emnet.

Såfremt du har spørgsmål eller kommentarer angående brug af stinkskabe på jeres arbejdsplads, er du velkommen til at kontakte Dansk Laborant-Forening på dlf@hk.dk eller telefon 33 30 44 70.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK