Adgang forbudt for truende borgere

25. juni 2014  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Episoder med trusler og vold får mange kommuner til at udstede såkaldte fremmødeforbud. En falliterklæring, mener formanden for Rådet for Socialt Udsatte, mens man i HK Kommunal er mere forstående.

Mange kommuner har de seneste år været nødt til at trække det røde kort og nægte vrede borgere adgang til kommunale bygninger i en længere periode. Det viser en undersøgelse, NyhedsmagasinetDanske Kommuner har foretaget.

Otte ud af 10 kommuner har inden for de seneste fem år udstedt såkaldte fremmødeforbud til borgere. Et fremmødeforbud betyder, at en borger ikke må møde personligt op på rådhuset i en periode.

– Vi har udstedt fire-fem forbud årligt. Baggrunden har været trusler eller grænseoverskridende adfærd, fortæller blandt andet borgerservicechef i Norddjurs Kommune Karen Skau til Nyhedsmagasinet.

I Rådet for Socialt Udsatte betegner formand, Jann Sjursen, det som en falliterklæring, at det er nødvendigt for kommuner at udstede fremmødeforbud. Han peger på, at der kan være tale om en fatal kommunikationsmæssig brist, når kommuner skrider til at blokere borgeres adgang med et fremmødeforbud.

Fremmødeforbud i særlige tilfælde

Mads Samsing, næstformand i HK Kommunal, mener ikke, at hans medlemmer er blevet mindre tolerante over for udadreagerende borgere på jobcentre eller borgerservicecentre.

– Fremmødeforbud er jo ikke noget, der bare skal stikkes ud til højre og venstre, og der skal meget til for at give et fremmødeforbud. Men det skal være trygt for de kommunale medarbejdere at gå på arbejde. Fremmødeforbud er noget, der skal gives med varsomhed, men jeg kan godt forstå, at man bruger mulighederne i helt særlige tilfælde, siger Mads Samsing.

Få faste sikkerhedsvagter

Efter flere særdeles voldsomme voldsepisoder har flere kommuner – blandt andre Helsingør – strammet op på indretningen af lokalerne. Faste sikkerhedsvagter er imidlertid en sjældenhed i kommunerne som helhed. Kun hver fjerde kommune har ansat faste vagter til at sikre roen på rådhusenes borger- eller jobservicecentre, viser Danske Kommuners undersøgelse.

Mads Samsing ser ingen problemer i, at mange kommuner vælger ikke at have professionelle vagter til at sikre medarbejderne.

– Hvis der er behov for vagter, for at medarbejderne skal føle sig trygge, så skal der vagter til. Det afgørende er, at man en gang om året tager en fælles drøftelse af, hvordan man forebygger episoder, men man skal også holde sig for øje, at man ikke udvikler kommunale arbejdspladser til nogle fort. Det kan i sig selv virke konfliktoptrappende, siger Mads Samsing.

Han tilføjer, at konflikter kan opstå, fordi mange kommunale medarbejdere er voldsomt pressede på tid.

Arbejdsmiljø Vold og trusler