HK: Reform kan ende i bureaukratisk mareridt

26. juni 2014  |  A-kasse  |

HK frygter, at reform af beskægtigelsesindsatsen fører til det rene samtalecirkus. Tjek hvad reformen byder på af ændringer.

Beskæftigelsessystemet skal være sammenhængende for den enkelte ledige og skal tage udgangspunkt i, hvad den enkelte har brug for, og hvad virksomhederne har brug for. Samtidig skal reglerne være langt mindre bureaukratiske.

Sådan lyder intentionerne for regeringens beskæftigelsesreform, der i juni blev forhandlet på plads af et bredt flertal i Folketinget.

- Intentionerne i reformen er helt rigtige – fokus på den enkelte og på reel jobformidling, siger HK’s næstformand, Mette Kindberg.

Men hun frygter, at de gode intentioner kan ende i et bureaukratisk mareridt for den enkelte. Hun henviser til, at der nu indføres en række ekstra samtaler, som er ens for alle ledige – uanset om de har brug for det eller ej. Og det kan betyde, at indsatsen bliver svækket for dem, som har mest brug for den.

- Regeringen har reelt skabt et samtalecirkus, som er helt urimeligt for den enkelte. Vi er oprigtigt i tvivl om, hvorvidt reformen vil overleve mødet med virkeligheden, og jeg frygter, vi skal opleve endnu en akutjob-fadæse, siger Mette Kindberg.

Hun henviser til, at regeringen pålægger a-kasserne mindst ¼ million nye samtaler, uden der er nogen ideer eller midler til, hvordan det skal kunne lade sig gøre.

- Vi mener, at vi kan løse nogle af de praktiske udfordringer gennem afbureaukratisering samt en ændret fordeling af medlemskontingentet mellem staten og a-kasserne, siger Mette Kindberg og fortsætter:

- Vi ser frem til at samarbejde med regeringen om at finde løsninger på de praktiske udfordringer. For vi går ud fra, at det ikke kun er de gode intentioner vi deler med regeringen, men også viljen til at gøre dem til virkelighed, siger Mette Kindberg.

Nyheder i beskæftigelsesreformen

NB: Reformen er ganske vist vedtaget. Nu skal den så udmøntes i lovgivning. Derfor ventes reglerne tidligst at træde i kraft fra den 1. juli 2015.

Samtaler

• CV-samtale i a-kassen inden for 2 uger.
  • Fælles samtale (a-kassen er med) i jobcentret inden 3 til 6 ugers, hvor planen fastlægges.   Intensivt kontaktforløb det første halve år med månedlige samtaler i jobcentret. Den 5. eller 6. samtale er fælles med a-kassen.
  • Ledige får selv ansvaret for at booke samtaler med jobcentret og a-kassen og melde sig til relevante jobsøgningsaktiviteter via jobnet.dk.

Aktivering

• Aktiveringstidspunktet fremrykkes til efter 6 måneder for arbejdsløse mellem 30-49 år.
  • Arbejdsløse under 30 år skal aktiveres efter 3 måneder.
  • Aktiveringstidspunktet fremrykkes til efter tre måneder for arbejdsløse over 50 år. For denne gruppe skal jobcentrene ligeledes have skærpet fokus på direkte jobformidling og virksomhedskontakt.
  • Alle arbejdsløse har ret og pligt til et aktivt tilbud. Aktiveringen sker efter en jobplan udarbejdet i dialog mellem den arbejdsløse og jobcentret. Inden jobplanen udarbejdes, har a-kassen og den arbejdsløse lavet en personlig plan, som afsæt for kontaktforløbet. Kravet om gentagen aktivering droppes.
  • Aktivering i løntilskudsjob i det offentlige kan først tilbydes efter seks måneders arbejdsløshed.
  • Varigheden på aktivering i løntilskudsjob i det offentlige sænkes fra maksimalt seks måneder til fire måneder.
  • Varigheden af aktivering i privat løntilskudsjob begrænses til seks måneder.

Uddannelse

• 6 ugers selvvalgt uddannelse omlægges til en ret til 6 ugers jobrettet uddannelse. Arbejdsløse kan kun deltage i ét samlet kursusforløb, dvs. man kan ikke begynde på fx et hygiejnekursus og derefter tage et betonkursus.
  • Der vil være mulighed fra 1. dag for ufaglærte at blive løftet til faglært niveau. Personer med en faglært forældet uddannelse betragtes som ufaglærte. Uddannelsen skal ske inden for dagpengeperiodens længde og vil ske på 80 pct. af dagpengeniveauet – men med mulighed for lån op til 100 pct. af dagpengeniveauet. Man skal ikke stå til rådighed for arbejdsmarkedet under uddannelsen.

Kontrol

• Der etableres en joblog på jobnet.dk, som både a-kasser og jobcentre har adgang til, hvor man skal notere sin jobsøgning. A-kassen skal samtidig bruge oplysningerne til at vurdere, om den enkelte arbejdsløse søger tilstrækkeligt til at leve op til rådighedskravene.
  • Sanktionerne ved udeblivelse fra aktive tilbud skærpes, således at der sanktioneres med det samme fra den dag, der er udeblivelse, og indtil den arbejdsløse møder frem igen.
  • Hvis jobcentret eller a-kassen vurderer, at der er tvivl om den arbejdsløses rådighed, kan jobcentret iværksætte et rådighedsafprøvende forløb. A-kassen foretager herefter rådighedsvurderingen og sanktionerer.
  • Jobcentret kan anvende nytteindsats som et rådighedsafprøvende instrument.

Rekrutteringsservice

• Virksomhederne skal tilbydes hjælp til at opslå stillinger på jobnet.dk. Jobcentrene skal på tværs af kommunerne tilbyde hjælp til at udvælge kandidater blandt arbejdsløse til konkrete job.

Arbejdsmarked Politik Jura Ledig

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK