Corydon bar med smil sin byrde

26. juni 2014  |  Midt

For Pia Tørving, formand for HK Midt Kommunal, var der både interessante og inspirerende arrangementer på programmet under Folkemødet på Bornholm. Et af dem var et morgenmøde med en veloplagt Bjarne Corydon, der kaldte smil frem med sit sangvalg.

pia tørving
Pia Tørving
Formand HK Kommunal Midt
Pia indrømmer, at det var svært ved at vælge mellem ”…det boom af aktiviteter”, der blev tilbudt under det vellykkede folkemøde på Bornholm anno 2014. Der var dog teknisk hjælp at hente:

- Du kunne i år hente en smart app, der hjalp dig med overblik, når du skulle vælge de foredrag og oplæg ud, som du gerne ville opleve. For Folkemødet er jo noget af et overflødighedshorn af aktiviteter, fortæller Pia Tørving, der startede med det officielle åbningsarrangement, hvor blandt andet statsminister Helle Thorning-Schmidt deltog.

- Hun gjorde det godt med en tale, der havde et godt indhold og henvendte sig direkte til deltagerne.

Tænkere i ”Granittens gård”

Mette Frederiksen på BornholmGranittens gård i Allinge lagde rammer til ét af de arrangementer, Pia og app’en havde valgt ud i fællesskab:

- Det var et arrangement, hvor beskæftigelsesminister Mette Frederiksen, borgmester H.C. Østerby og folketingskandidat Peter Hummelgaard skulle vælge en socialdemokratisk tænker, de ville tale ud fra. Det gav oplæggene et godt niveau, fordi det kom til at handle om, hvordan vi får bygget de socialdemokratiske værdier ind, som vi bygger på, fortæller Pia Tørving om tanker og tænkere i Granittens gård.

Selvironisk finansminister

Når finansminister Bjarne Corydon huserer i medierne, er det ofte et meget seriøst indtryk, han efterlader. Her er en mand med fokus på opgaver og udfordringer. I andre rammer og væk fra TV-skærme og avis-forsider gør Corydon et mere åbent og lunt indtryk:

- Jeg var til et morgenmøde med Bjarne Corydon i Folkets Hus, hvor der er tradition for at starte et arrangement med en sang. Det var Corydon, der havde valgt ”Jeg bærer med smil min byrde”, hvilket var god selvironi i forhold til det billede, der tegnes af finansministeren i medierne. Han vandt virkelig meget under arrangementet.

- Emnet var ”Hvordan skaber vi vækst?”, og finansministeren kom omkring emnet med en god og meget jordnær formidling, hvor der både var godt humør og smil. Der var samtidig mulighed for at stille spørgsmål, hvilket gav en god debat, fortæller Pia.

Innovativt sundhedsvæsen

- Hvordan får vi i regionen glæde af de ting, vi selv er med til at udvikle? Hvordan skaber vi innovation i sundhedsvæsenet? Hvordan inddrager vi borgere og brugere i innovationen? Det var nogle af de ting, der blev debatteret under arrangementet ”Hvordan kommer vi fra innovation til business?”

- Det er en vinkel, vi også kan bruge i HK, hvis vi inddrager brugerne, altså vores medlemmer. Vi skal ikke glemme ”dem derude”, men tværtimod inddrage vores medlemmer og spørge dem, hvad det er, de skal bruge. Det er god brugerinddragelse, lyder det fra Pia Tørving, der også rundede emnet arbejdsklausuler og sociale klausuler – igen med Mette Frederiksen som en aktiv taler, inden hun kunne gøre status ovenpå et spændende og lærerigt folkemøde på Bornholm.

Folkemøde Bornholm

Arbejdsmarked

se alle de fordele
du kan få glæde
af som hk-medlem

HK Medlemsfordele

har du tjekket
om vi har et spæn-dende arrangement på vej?

kommende arrangementer

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK