En stærkere stemme på arbejdspladsen

26. juni 2014  |  MidtVest

Tillidsrepræsentanter fra Cheminova vil kortlægge kollegers behov og styrker

De gik ikke tomhændede hjem. Tværtimod. De var læsset med skulderklap, et styrket fællesskab og nye måder at arbejde med organisation på. Det var udbyttet, da HK-klubbens bestyrelse fra Cheminova deltog i HK MidtVests kursus ”Genfind styrken på din arbejdsplads” den 22. og 23. maj i Holstebro.

HK-Klubben Cheminova samlet for at lære om organiserende fagforeningsarbejde på arbejdspladsen

Vagn Jæger fra HK MidtVest assisterer medlemmer af klubbestyrelse under gruppearbejde

At tillidsrepræsentantens stemme over for virksomhedsledelsen er stærkere, jo flere kolleger der er medlemmer af HK, er der ikke noget nyt i. Det er der til gengæld i, hvordan HK MidtVest støtter og styrker de tillidsvalgtes arbejde lokalt på arbejdspladserne.

- Det handler i bund og grund om, at vi plejer de tillidsvalgte på arbejdspladserne for at nå vores fælles mål om, at flere medarbejdere organiserer sig og derved står stærkere i forhold til arbejdsgiverne, fortæller Vagn Jæger, faglig sagsbehandler ved HK MidtVest, der under kurset dannede makkerpar med kollegaen Per Jensen.

Afvisende kollega

Blandt deltagerne var John Juliussen, der er seniorlaborant. Det John især tager med hjem fra kurset er netop nødvendigheden af at kortlægge medarbejderne på sin arbejdsplads, og han har derfor smøget ærmerne op:
- Nu venter der et tilbundsgående arbejde med at identificere medlemmer, ikke-medlemmer og ikke mindst meningsdannerne på arbejdspladsen, fortæller John.
Trods opgavens omfang og kompleksitet er John fortrøstningsfuld. Det skyldes de værktøjer, han og kollegerne har fået under kurset, men også på grund af det faktum, at bestyrelsesmedlemmerne kan støtte hinanden i arbejdet.
Og når bestyrelsesmedlemmerne nu var samlet i Holstebro, kunne de jo lige så godt øve sig i opgaven. Derfor blev de kastet ud i rollespil. Her var målet at afdække de bagvedliggende årsager til ikke at være medlem – og at hverve nye medlemmer gennem en-til-en samtaler.
Johns egen oplevelse i rollen som direktionssekretær i dialog med en medkursist i rollen som tillidsrepræsentant gjorde indtryk:
- Direktionssekretæren var meget afvisende – men det var lærerigt og meget virkelighedsnært at sidde i en situation, hvor to parter har vidt forskellige dagsordener i forhold til det samme møde, fortæller John.

Mødet med nye gamle kolleger

Rollerne var inden spillet beskrevet på et kort, som kun den enkelte deltager kendte indholdet af. Men det var kursisterne selv, der gav deres rolle karakter og kant. Dermed var det også uforudsigeligt, hvordan samtalerne ville forløbe – og det var det John fik at føle.
Også de efterfølgende diskussioner i plenum gav John stof til eftertanke. Han tager derfor mange nye ideer til sit faglige arbejde med hjem på arbejdspladsen. Heriblandt fremhæver John de skemaer, som deltagerne arbejdede med i forhold til afdækning af medlemmer. De er lige til at gå til og bruge i hverdagen.
Derudover gav kurset grobund for erfaringsudveksling på tværs af de faglige skel mellem laboranter og administrative medarbejdere – og for John et indblik i det administrative område ved Cheminova, som er et område, han ikke bevæger sig inden for til dagligt – heller ikke fysisk.

Fællesskab til hverdag

Som en god arbejdsmiljørepræsentant er John naturligvis også klar til at give medkursisterne ros med på vejen:
- Alle deltog aktivt, og nu skal vi have sat tingene i system, så vi bruger de samme værktøjer på tværs af fagskellene. Og dette kursus var ikke anderledes end andre: Man kan altid lære nyt og mere – også af hinanden - og det gjorde vi!
Det fælles udbytte er altså til at få øje på: Et fælles fagligt afsæt til at udføre arbejdet som arbejdsmiljørepræsentant og gøre Cheminova til en endnu bedre arbejdsplads.
- Og det er jo netop målet med dette kursus. For HK MidtVest er det altafgørende, at vi har en god dialog med vores menige medlemmer og tillidsvalgte på arbejdspladserne og får dem klædt på til opgaverne ude på arbejdspladserne. Det er jo dem, der er fagforeningen i hverdagen, slutter Vagn Jæger fra HK MidtVest.

Organisering Tillidsrepræsentant HK-medlemmer