Første folkemøde fyldt med fagligt input

26. juni 2014  |  Midt

For Brita Andersen, formand for HK Stat Midt, var det en god debut som deltager i Folkemødet på Bornholm.

brita andersen
Brita Andersen
Formand HK Stat Midt
”Det var en meget positiv oplevelse at deltage. Der var mulighed for at få masser af inspiration – og for at sætte sit præg på noget”, konstaterer hun.

- Det er nemt at komme tæt på dem, man har et budskab til, fordi alle opholder sig så tæt på hinanden og i det samme område. Jeg mødte for eksempel Socialdemokraternes Jan Johansen og inviterede ham til vores arrangement ”Vær nu smart, stat” dagen efter omkring statslige arbejdspladser udenfor hovedstaden. Det var ikke planlagt på forhånd, men var en mulighed, der opstod, fortæller Brita Andersen:

- Jan gik pludselig forbi på gaden, hvor vi tog fat i ham, og han havde både tid og lyst til at være med i en åben debat om emnet. Vi brugte desuden meget tid udenfor teltet, hvor vi mødte forbipasserende og inviterede dem indenfor til debat.

Staten på Fyn fyldte mest i kalender

Debat - er du smart stat?Netop temaet Statslige arbejdspladser på Fyn fyldte en del i Brita’s Folkemøde-kalender:

- Et godt eksempel på, at de statslige arbejdspladser alt for ofte samles i hovedstaden, er de mange styrelser. Af 43 styrelser er det kun syv, der er placeret udenfor København. Det ville vi gerne sætte fokus på sammen med initiativgrupper fra både Nordjylland og Sydjylland. For der er mange gode argumenter for, at styrelser og andre statslige arbejdspladser placeres på Fyn og andre steder i provinsen, siger Brita Andersen og fortsætter:

- Vi vil fra fynsk hold gerne samarbejde mere med andre regioner om at få flere statslige arbejdspladser placeret her. Selvfølgelig skal det give mening at gøre det, men vi synes, at det er værd at overveje, hvordan procedurerne skal være, når statslige arbejdspladser skal placeres.

Selv på inspirationstur

Når Brita Andersen ikke brugte tid på debat i ”Vær nu smart, stat”-teltet eller stod foran teltet for at få folkemøde-gæster i tale, så var hun selv på udkig efter faglig inspiration:

- DJØF holdt et arrangement om ligestilling, der blev både spændende og provokerende. Det var for eksempel stærkt provokerende at høre formanden for Folketingets ligestillingsudvalg, Merete Riisager fra Liberal Alliance, sige: ”I Danmark har vi strukturel ligestilling, hvor alle har lige adgang til for eksempel uddannelse og sundhed”. På spørgsmålet om, hvordan vi får flere kvinder til at gøre karriere, var hendes svar: Lavere skat, så der er råd til ansættelse af au pairs og øvrig aflastning af kvinderne i hjemmene. Det ville give kvinder mulighed for topposter. Det er meget bekymrende, at den holdning kom fra formanden for ligestillingsudvalget. Hvorfor er det kun kvinderne, der skal fokuseres på?

- Jeg deltog samtidig i et interessant arrangement omkring social dumping og de konsekvenser, det på sigt kan have for arbejdsmiljøet. Hvorfor sikrer vi ikke i højere grad, at folk har den rette viden om arbejdsmiljø og sikkerhed på deres arbejdsplads? Det var der nogle spændende oplæg omkring, fortæller Brita Andersen og konkluderer efter sit første folkemøde:

- Jeg synes, at Folkemødet er et genialt koncept, hvor rammerne og Bornholm gør noget ved de fleste mennesker…

Natur på Bornholm

Arbejdsmarked

har du tjekket
om vi har et spæn-dende arrangement på vej?

kommende arrangementer

se alle de fordele