Folkemøde med ligestilling, skarpe tunger og social dumping

26. juni 2014  |  Midt

Et aktivt debatmiljø, spændende debattører og masser af faglig inspiration… Pia Thurøe, formand for HK Handel Midt, havde en inspirerende og oplevelsesrig tur til Folkemødet på Bornholm. Her er nogle af de indtryk, hun tog med sig hjem.

pia turøe
Pia Thurøe
Formand HK Handel Midt
”Hvorfor er ligestilling ikke erhvervspolitik?”
   - Debatten var arrangeret af DJØF, og det var en udmærket debat, hvor min konklusion er helt klar: Ligestilling bør være en naturlig del af erhvervspolitikken. Formanden for Djøf argumenterede overbevisende med fakta fra adskillige undersøgelser, som forbundet har lavet. Undersøgelser der viser, at mænd f.eks. rigtig gerne vil have øremærket barsel, så det bliver legitimt at lære sit eget barn at kende ud over den halve time før sengetid, fortæller Pia Thurøe, der til gengæld ikke var imponeret over Merete Riisager – medlem af Folketinget for Liberal Alliance og formand for Folketingets Ligestillingsudvalg:

- Hun mente selvfølgelig, at øremærket barsel til fædre var at gribe ind i forældrenes frihed til selv at vælge. Sexchikane blev også diskuteret, og selvom tilhørere i teltet kunne berette om diskriminerende og krænkende oplevelser på egen krop, blev de affærdiget af Merete Riisager som bagateller og udtryk for, at man var lidt sart!

Mænd hjælper mænd på karrierestigen
   - En ung mand blandt tilhørerne bekræftede samtidig, at mekanismen på mange arbejdspladser, hvor mænd hjælper mænd op af karrierestigen, stadig fungerer. Han kunne fortælle, at han havde fået meget hjælp og støtte fra mandlige kolleger, og at hans kvindelige kolleger ikke havde fået samme fordele som ham selv, siger Pia Thurøe og tilføjer:

- Det er tankevækkende og måske netop grunden til, at vi bør gøre ligestilling til en naturlig del af erhvervspolitikken, når nu det ikke er en naturlig del af arbejdsmarkedet, som det ser ud i dag.

Kærligt og underholdende

Morgenstemning BornholmTag to politiske venner med skarpe tunger og meget divergerende holdninger - og sæt dem stævne til debat, så er du sikker på en hed ordveksling. Det var lige præcis, hvad Pia Thurøe oplevede fredag middag under Folkemødet. På scenen var der politisk duel mellem Mette Frederiksen fra Socialdemokraterne og Søren Pind fra Venstre:

- Det var en meget underholdende debat mellem to skarpe tunger, som i kærlige - men bestemte vendinger - forsøgte at overbevise hinanden om deres respektive politiske holdninger. Ingen tvivl om, at de kender hinanden godt, og at de hver især synes om den andens menneskelige egenskaber, selvom de står på hver deres fløj af den politiske arena. De var tæt på at få tilkendegivelser og indrømmelser fra hinanden, og faktisk var Mette tættest på :) MEN det lykkedes ikke helt, smiler Pia.

Tankevækkende tyske tendenser

Pia Thurøe kalder det ”…meget tankevækkende og en anelse foruroligende”, hvad den tyske arbejdsmarkedsforsker og professor Anke Hassel fra Berlin havde at fortælle om tendenser på det tyske arbejdsmarked. Tendenser med en klar social slagside:

- Under titlen ”Race to the bottom – the Danish Labour market going german?” fortalte Anke Hassel om det tyske arbejdsmarked. Her er rigtigt mange mennesker, især i det tidligere Østtyskland, låst fast i deltidsjobs med en meget lav løn på maksimalt 450 euro om måneden og mulighed for at søge supplerende bistandshjælp.

- Anke Hassel kan se, at tendensen i Danmark lige nu, hvor virksomheder tvinger medarbejdere til lavere lønninger for at undgå fyringer, minder om Tyskland for 15 år siden. I Tyskland har tendensen de sidste 20 år desuden betydet, at flere virksomheder har meldt sig ud af arbejdsgiverforeningerne og dropper overenskomsterne. Tidligere var ca. 90% af arbejdsstyrken i Tyskland dækket af overenskomster. Nu er tallet nede på ca. 60%.

- Anke advarede mod, at vi i Danmark liberaliserer det danske arbejdsmarked, som man har gjort i Tyskland, hvor arbejdsstyrken bliver låst fast i de lavtlønnede jobs, fordi de kan søge bistandshjælp oveni. Det betyder, at der ikke er noget incitament til at uddanne sig og søge andre jobs. Resultatet er en voksende gruppe Working poor, der er i beskæftigelse, men som alligevel har ringe levevilkår, fordi indkomsten er så lav, lyder nogle af de tanker og tendenser, Pia Thurøe lyttede sig til under seancen, der var arrangeret af tænketanken Cevea.

”Hvorfor skal vi absolut have kvindelige ledere?”

Den provokerende titel blev fulgt op med en passioneret og provokerende debat om emnet, hvor Pia konkluderer:

- Debatten om kvindelige ledere gav i den grad blod på tanden. Måske vi skal invitere nogle stærke personligheder til et lokalt debatmøde?, spørger hun og fortsætter:

- Der er ingen tvivl om, at der går en stor talentmasse tabt, fordi vi stadig ikke har ligestilling i Danmark. Det gælder især på toppost-niveau, hvor vi i dette lille land ikke udvikler os nok, når det gælder ligestilling. Det blev en interessant diskussion, hvor det dog også var lidt deprimerende at lytte til, hvordan repræsentanter for ens eget køn negligerede forskellen på mænds og kvinders adgangsbillet til bestyrelsesposter og direktørstole. Og lige så deprimerende var det at høre Asger Aamund udtale, at ”…vi hjælper da vores kvindelige mellemledere alt det, vi kan, ved at tilbyde dem hjælp til rengøring og au pair-piger”. Den udmelding siger jo alt!

Få tips, tricks, nyheder og hør om kommende arrangementer:

HK Midts Facebookside

se alle de fordele
du kan få glæde
af som hk-medlem

HK Medlemsfordele

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK