Her får ingen nej til uddannelse

26. juni 2014  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen

På jobcentret i Helsingør Kommune er næsten en tredjedel af medarbejderne i gang med en uddannelse. En plan for kompetenceudvikling satte skub i tingene.

Hvis de på jobcentret i Helsingør hidtil har haft svært ved at få lov til at uddanne sig, har piben nu fået en helt anden lyd. For et halvt år siden præsenterede medarbejderne og ledelsen en større plan for kompetenceudvikling. Og den er nu ved at blive realiseret.

En af hovedkræfterne bag planens tilblivelse er Winnie Dehn, der er tillidsrepræsentant for de 92 HK'ere på jobcentret. Hun kan næsten ikke få armene ned.

- Jeg er SÅ glad for og stolt af, at vi kom igennem med vores plan. Og ikke nok med det, men ledelsen siger i dag, at den som udgangspunkt ikke vil sige nej til nogen, der kommer med et ønske om uddannelse. Dog skal det jo planlægges. Og det kan vi jo kun bifalde, siger hun.

Resultatet af indsatsen er, at næsten en tredjedel af medarbejderne lige nu er i gang med at kompetenceudvikle sig. Og for Winnie Dehn er det bedste af det hele, at rigtig mange af kollegerne har valgt at uddanne sig på akademi- eller diplomniveau.

Samarbejdet mellem medarbejderne og ledelsen, som førte til planen, skyldes, at ledelsen har arbejdet systematisk med kompetenceudvikling siden den nuværende centerchef, Mette Gregersen, kom til i 2012. Det førte til et oplæg til C-MED om rekruttering og kompetenceudvikling. Og efter en god proces her tog kollegerne ideen til sig.

En fremtidssikring
For tillidsrepræsentanten har det hele handlet om at sikre medarbejderne. For som ansat i et jobcenter, sidder man ikke særlig fast i sadlen, fordi ingen ved, om politikerne pludselig vælger at lukke arbejdspladsen, som Winnie Dehn påpeger.

- Derfor er det vigtigt at sørge for, at medarbejderne kan komme herfra med nogle kompetencer, der kan bruges andre steder, hvis galt skal være, siger hun.

Som hun ser det, har planen for kompetenceudvikling ændret radikalt på arbejdsmiljøet i den gode retning. Først og fremmest er folk er blevet positivt overraskede over, at det nu kan lade sig gøre at komme på uddannelse, hvilket jo ellers har været svært. Så alle er begejstrede, konstaterer tillidsrepræsentanten, der også personligt er glad, fordi hun selv har fået bevilget en uddannelse som certificeret coach – endda på trods af, at den ikke er tilskudsberettiget.

Grund til at blive
Winnie Dehn er heller ikke bange for, at folk vil bruge deres nye kompetencer til at søge væk fra jobcentret. Tværtimod mener hun, at den nye plan er en ekstra grund til at blive. Og flere af medarbejderne har også allerede brugt deres nye kunnen til at hæve sig lønmæssigt.

På længere sigt håber tillidsrepræsentanten at få nogle kolleger, som er rigtig glade for at være på arbejdspladsen, som er stolte og går med ret ryg, så de ikke længere siger 'jeg er kun jobkonsulent', men i stedet 'jeg er jobkonsulent, og det er jeg glad for og stolt af'.

- Først og fremmest skal vi jo bruge vores nye viden på jobbet her. Men jeg håber også, at vi kan bruge det i mange andre sammenhænge og i andre job. For den dag vi måske tvinges herfra, står vi langt stærkere med en uddannelse på et vist niveau. Og det handler ikke nødvendigvis om den konkrete uddannelse, men lige så meget om, at vi øger vores salgsværdi ved at vise, at vi har bevæget os undervejs. Under alle omstændigheder giver et uddannelsesmæssigt løft adgang til endnu mere kompetencegivende uddannelse, siger tillidsrepræsentanten.

Noget af det hun er særlig glad for i 'Plan for Rekruttering og Kompetenceudvikling i Center for Job og Arbejdsmarked' er, at den involverer brug af jobrotationsordningen. Det betyder, at jobcentret får jobrotationsmedarbejdere ind ift. til det antal timer, som man mister pga. faste medarbejdere, der er på uddannelse eller kursus.

- Når vi får folk ind til at hjælpe os, mens andre er af sted på uddannelse, og disse jobrotationsfolk er ledige HK'ere, så er det da, hvad jeg vil kalde en klokkeklar win-win ordning, vi har fået skabt med vores plan, siger Winnie Dehn.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK