Turbo på indsats over for ufaglærte

26. juni 2014  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen

HK Kommunal Hovedstaden vil aktivt skubbe på vognen, når CPH West igen i år ruller af sted med projekt ’Fra ufaglært til faglært – på rekordtid’.

Rundt omkring på arbejdspladserne sidder der masser af ufaglærte, som af den ene eller anden grund aldrig er kommet videre. Og dem vil HK Kommunal Hovedstaden nu gøre en ekstra indsats for at hjælpe i gang. Bl.a. ved at være en aktiv medspiller i den nye runde af projektet ’Fra ufaglært til faglært – på rekordtid’, som har sit udgangspunkt på CPH West.

- Vi vil gøre alt for at aktivere vores tillidsrepræsentanter, så de kan være med til at skubbe på de unge – og ældre – ufaglærte, som der stadig er alt for mange af, siger faglig chef Hans-Henrik Christensen fra HK Kommunal Hovedstaden. – Og så er der jo ingen grund til at skjule, at det er en kærkommen lejlighed for os til en lille charmeoffensiv. Vi ved jo fra vores analyser, at der et stort potentiale for at rekruttere nye medlemmer blandt de ufaglærte. Kun cirka en tredjedel af dem er medlemmer hos os i dag.

Projekt ’Fra ufaglært til faglært’ er et storstilet samarbejde mellem organisationer og uddannelsesinstitutioner i hovedstadsområdet og har kørt i flere år med base på CPH West.

Som led i det aktuelle projekt er uddannelsesinstitutionen lige nu ved at færdiggøre noget materiale, som man vil præsentere for tillidsrepræsentanter på nogle erfa-møder i starten af efteråret. Siden er det hensigten at få nogle møder i stand med de kommunale beslutningstagere, hvor HK Kommunal Hovedstadens tillidsrepræsentanter også vil være vigtige samarbejdspartnere.

- Det er jo tillidsrepræsentanterne, der er tættest på medarbejderne derude. Så det er oplagt at aktivere dem i indsatsen. Desuden falder det fint i tråd med vores øvrige indsats for at styrke vores medlemmers kompetencer – sådan som det senest er sket med de kompetencefonde, vi har fået op at stå i år, siger Hans-Henrik Christensen og understreger, at det ikke mindst for en ufaglært handler om at øge sin værdi på arbejdsmarkedet og få flere muligheder jobmæssigt.

Ifølge den hjemmeside – uffa.dk – som er skabt til projekt ’Fra faglært til ufaglært’ er et af hovedformålene med det at løfte arbejdsstyrkens kompetencer til et niveau, der stemmer overens med virksomhedernes og samfundets behov. Allerede i 2020 vil manglen på faglært arbejdskraft overstige 25.000 personer alene i Region Hovedstaden, hedder det.