Formand: 'Det bliver godt nok svært at indfri alle ønskerne'

27. juni 2014  |  HK Stat  |

rita

Rita Bundgaard. Foto Mikkel Østergaard

Der bliver ikke råd til det hele, fastslår HK Stats formand. Hun håber at kunne fastholde medlemmernes købekraft og forbedre adgangen til uddannelse. I sidste ende vil kravene og fagforeningens styrke ved forhandlingsbordet afspejle medlemmernes offervilje. De færreste er indstillet på at vove pelsen i en strejke, siger Rita Bundgaard.

- Min første tanke var: Vi er nødt til at sælge frokostpausen for at få råd til at finansiere alle de gode og fornuftige ønsker. Alene mærkbare generelle lønforhøjelser vil jo koste det hele.

Sådan lyder den tørre kommentar fra formand Rita Bundgaard, når hun skal kommentere på medlemmernes OK-ønsker om både generelle lønstigninger, højere pensionsbidrag, omsorgsdage til seniorer – og bevarelse af den betalte frokostpause og fri juleaften, nytårsaften og grundlovsdag.

Medlemmer: Skaf os mere af det hele – og hold fast i frokostpausen

Kontant afregning for nye goder

- Jeg har bestemt ikke lyst til at tage modet fra de mange medlemmer, der har engageret sig i at debattere OK-ønsker. Tværtimod. Men det bliver godt nok svært at indfri ønskerne. Det er jeg nødt til at fortælle, siger Rita Bundgaard.

- Både lønstigninger, højere pensionsbidrag og de øvrige ønsker som omsorgsdage og fridage vil vores modpart ved forhandlingerne have meget let ved at sætte pris på. Vi kommer til at afregne ved kasse 1, og der er ganske enkelt ikke udsigt til en samlet ramme, der kan dække alle de forbedringer.

Det understreger Rita Bundgaard i noget, man vist roligt kan kalde en markant forventningsafstemning.

Med ’afregning’ henviser hun til, at man ved overenskomstforhandlinger altid beregner prisen for enhver forbedring – uanset om den går til arbejdsgiveren eller til lønmodtagerne. Nogle forbedringer bliver man enige om en pris på – fordi de er svære at beregne præcist. Men for en generel lønforhøjelse eller en fridag er prisen ikke til diskussion ved forhandlingsbordet. Fx koster en fridag cirka 0,42 procent af lønsummen.

Ville gerne give fuld pension til alle

HK Stats bestyrelse beslutter sine overenskomstkrav sidst i august. Men allerede nu har Rita Bundgaard et bud på, hvor hun personligt helst vil bruge nogle af de forventet få penge til at forny overenskomsten for:

- Den eneste måde, vi virkelig kan gavne alle vores medlemmer, er ved at smøre Nutella bredt ud – det vil sige generelle lønstigninger, mener Rita Bundgaard.

- Hvis jeg havde noget ekstra at gøre godt med, ville jeg satse på pensionen. Ikke til alle i denne omgang, men til dem, som ikke får de fulde 15 procent. Det er så vigtigt, at man få et ordentligt pensionsbidrag hen over hele sit arbejdsliv. Derfor ville jeg gerne fjerne karensbestemmelsen, som betyder, at man skal være 25 år og/eller have 4 års anciennitet i det offentlige, før man får det fulde pensionsbidrag, siger hun.

At hæve pensionsbidraget til fx 17 eller 18 procent for alle – som flere foreslår – ville ikke levne nogen penge til andre formål. Slet ikke til generelle lønstigninger, tilføjer Rita Bundgaard.

Hun håber på, at overenskomstforhandlingerne blandt andet vil resultere i bedre muligheder for uddannelse til medlemmerne.

- Med mere kompetenceudvikling sikrer vi medlemmerne bedre i fremtiden. Men den slags resultater giver ikke leverpostej på brødet her og nu – og er derfor sværere at sælge, erkender Rita Bundgaard.

Salg af betalt frokost vil koste job

Som nævnt vil mange medlemmer have fagforeningen til at forsvare den betalte frokostpause. Enkelte foreslår at sælge den dyrt. Den sidste model afviser Rita Bundgaard, for den vil koste job:

- Vi har jo ikke hørt noget krav fra finansministeren om at droppe den betalte frokost. Og vi har betalt for den. Men lad os bare lege, at kravet kommer op, og vi får 7-8 procent for at droppe frokostpausen med løn. Så vil arbejdsgiverne være nødt til at fyre nogle medarbejdere, fordi de skal betale 7-8 procent mere i løn. Vi vil aldrig få en garanti ved forhandlingsbordet for, at der ikke vil blive fyret tilsvarende merudgiften ved at sælge frokostpausen, lyder hendes analyse.

Vov pelsen – eller lev med stille OK

De krav, HK Stat i sidste ende går til forhandlingsbordet med, vil både afspejle medlemmernes ønsker OG deres offervilje, understreger formanden.

- Jeg har prøvet at provokere medlemmer og tillidsrepræsentanter på flere møder. Det er tydeligt, at flertallet ikke er indstillet på fx at strejke for at få deres krav igennem. Og hvis vi ikke vil vove pelsen, får vi en stille og rolig overenskomst, som nogenlunde fastholder reallønnen, forudsiger Rita Bundgaard, før sommerferien sætter optakten til OK-slaget på standby.

Merete Aalborg

04 juli 2014 07.45

Kære Rita

Jeg er desværre SÅ MEGET enig med Helle Colding Seiersen...!!!!
Det er jo en skandale, at vores formand går ind i forhandlinger med den holdning, at det ikke han lade sig gøre....
Selvfølgelig kan ingenting lade sig gøre så... Og du kan lige så godt lade være at sætte dig ved bordet, - for du gør bare dig selv og ikke mindst alle os medlemmer til grin....
Hvad værst er, - så har vi medlemmer selv været med til at sætte dig ved det bord... :-(
Jeg vil meget stærkt overveje om ikke jeg skal spare den mange tusind kr om året som det koster at være medlem af en klub som ikke synes vi er rigtig kloge...
god sommer

Helle Colding Seiersen

03 juli 2014 20.41

Tillykke, Bjarne – et badehåndklæde er smidt i ringen

Rita du, har ramt mig nu…

Kære Rita; så gør du det igen. Tænk sig, at vi har en formand som mener, at vi er en flok forkælede børn som stiller urimelige krav til den kommende overenskomstforhandling. Jeg tvivler på, at jeg har den rigtige forhandler som skal møde Bjarne?

Kære Rita; du skriver, at vi ikke vil kæmpe for vores sag og strejke? Det kan du jo ikke vide noget om. Mig bekendt har HK en strejkekasse som kan dække op til 6 uger? Og jeg tror rent faktisk, at vi er mange, især på universiteterne, som er klar til at gå i kamp. Det er så en temmelig stor skuffelse, at den kampgejst, ikke ligger hos dig som formand.

Kære Rita; i 2013 og faktisk også i 2011, er HKs forhandlinger endt med en nul-løsning for medlemmerne. Det er da slet ikke i orden. Du går nu for anden gang ud og meddeler dine modparter i forhandlingerne, at du godt er klar over, at vi er alt for krævende, og vi , indirekte, ikke er for kloge.

Kære Rita; er der noget at sige til, at mange medlemmer overvejer deres medlemskab af HK? Når man har en formand, som indbyder medlemmerne til at komme med krav til overenskomsten, og man så bagefter hænger os ud som ikke-realistiske medlemmer?

Kære Rita; du skal slet ikke konkludere på vores ønsker. Du skal forhandle det vi har prioriteret, og gøre dit ypperligste. Det er det du får din løn for, og ikke alt mulig andet der er sjovere som formand.

Kære Rita; desværre kan vi kun se kampen som tabt. Du har allerede givet Bjarne de bedste argumenter.

Kære Rita; det kan du sgu ikke være bekendt.
Og kære Rita; lad være med en anden gang at spilde vores tid på at give dig in put og overvej gerne dit formandskab.

Og kære Rita; frokostpausen er en del af overenskomsten, tror du Bjarne vil pille ved den, og hvor har du hørt det henne?

Med venlig hilsen en flok ret utilfredse tillidsrepræsentanter på Aarhus Universitet

HK-klubben på Aarhus Universitet
v. Helle Colding Seiersen, fælles TR

Helle Colding Seiersen

03 juli 2014 20.38

Tillykke, Bjarne – et badehåndklæde er smidt i ringen

Rita du, har ramt mig nu…

Kære Rita; det kan du sgu ikke være bekendt.

HK-klubben på Aarhus Universitet
v. Helle Colding Seiersen, fælles TR

Henrik Christensen

03 juli 2014 16.33

Hej Rita

Er ikke helt sikker på du skal afskrive strejke, hvis ikke den kommende overenskomst sikrer reallønnen.
Prøv med nogen af de bløde tiltag f.eks døgn og dag arbejder problemet som af arbejdsgiver bliver brugt på besparelser. Det skal være regler der bestemmer om man er det eller det andet ikke chefen !!!

God sommer

Henrik Christensen

Berit Meldgård Christensen

03 juli 2014 13.26

Hej Rita

Jeg bliver super glad for at læse at du vil droppe karens perioden for pension. Den har længe været et irriterende element når jeg har skullet forhandle nye medarbejdere ind.
Jeg har forsøgt at forhandle et engangstillæg for den manglende pensionsindbetaling de først 9 måneder, men det syntes moderniseringsstyrelsen var lige kreativt nok.
Jeg har faktisk mistet flere gode medarbejdere når de ikke kunne få pension fra dag et. Jeg håber vi fra næste overenskomstperiode kan forhandle med en pension på 15 procent fra dag 1 :O)

God sommer

Berit Christensen

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK