Der er et lykkeligt land

30. juni 2014  |  Vigdis Jensen

Michael Booth har forsket i os danskeres særheder og forsøgt at grave sig ned til roden af vores lykke

LAK nyhed

Manden bag
Michael Booth er en britisk prisvindende freelancejournalist, madskribent og forfatter, som de sidste knap 15 år har boet i Danmark sammen med sin danske kæreste og arbejdet som korrespondent for flere større internationale aviser og magasiner – lige fra The Independent til den koreanske udgave af Vogue – samtidig med at han med tiden har kunnet føje flere og flere titler til sin bogpublikationsliste. Booth er en berejst madentusiast, hvilket der både er kommet bøger om kulinariske traditioner og deciderede rejsebeskrivelser ud af. Det seneste værk, han har begået, er den stikkende, men også kærlige bog Der er et lykkeligt land (original titel: Almost Nearly Perfect People), hvori han med baggrund i egne iagttagelser leverer en kontrastiv analyse af danskernes særheder og genistreger – alt sammen formidlet med rigelige mængder skinofrene krampetræk og ironisk distance.

De pokkers lykkelige danskere
I bogen er det ud over danskerne også islændingene og deres konstante finansfokus, de saunagale finner, de olievelsignede nordmænd og de evigt korrekte svenskere, der står for skud. Som titlen på bogen måske allerede har røbet, havde Booth sat sig for at finde årsagerne til den verserende "scandimania" og finde ud af, hvorfor vi gang på gang bliver kåret til verdens lykkeligste folkefærd. For hvad har danskerne at være lykkelige over? Er det det ustoppelige regn- og blæsevejr, vores skyskrabende skatteniveau eller vores rekordhøje brug af antidepressiver, som vi ikke kan få armene ned over? Eller er det mon vores flagringsiver – kun overgået af Nordkorea – eller måske vores førsteplads på listen over slikindtag per indbygger, der skal have æren for at have gjort os til verdens lykkeligste folk?

Booth satte mildt sagt ikke pris på Danmark i det første lange stykke tid, han var bosat her. Han indrømmer dog nu overordnet set at være blevet glad for landet. Han og kæresten nåede kun at bo her i kort tid, før de flyttede/flygtede til Frankrig, hvor de boede i nogle år – altså lige indtil Booths bedre halvdel fik hjemve og ville tilbage til de cyklende hyggeekstremisters hjemland.

Booth indså hurtigt den kæmpe forskel, der faktisk var på danskere, nordmænd og svenskere, og at udlændinges stereotype forestilling om beskæggede genbrugsbevidste hippiedanskere ikke faldt i tråd med realiteterne. Faktisk var hans umiddelbare konklusion, at briterne har mere til fælles med os, i og med vi klæder os dårligt i begge lande, spiser tvivlsom mad og er bange for tyskerne ... Desuden hader begge lande i smug svenskerne – the goodie-goodies som Michael Booth elegant benævner dem.

Scandimania
I løbet af de sidste ti år har den danske kulturbølge skyllet ind over resten af verden, lidt på en hov-hvor-kom-den-fra-måde. Vi oplever, at vores tv-serier bliver solgt til over 140 lande, Noma bliver flere gange kåret til verdens bedste restaurant, vores arkitektur hitter, vores mode hyldes osv. Men det er ikke kun vores kultur, der har betaget resten af verden. Også vores sociale struktur, vores ærlighed, vores arbejdsentusiasme og vores tryghedsfølelse er med til at udgøre hele essensen af den tillokkende danske model. Går vi tilbage til bogens hovedemne, foreslår Booth desuden selv et par årsager til den lykke, som vi hædres for igen og igen. I en nyere undersøgelse siger 88 % af danskerne nemlig, at de har stor tillid til andre mennesker. I UK er det kun en tiendedel heraf, der er af samme mening. Vi har desuden forholdsvist stor økonomisk lighed mellem kønnene. Og så er der den ubehagelige teori, der måske kommer tættest på at knække koden, nemlig at den tilbagevendende høje placering på lykkelisten kan skyldes, at det i Danmark bliver betragtet som pinligt, hvis du fortæller nogen, at du faktisk er ulykkelig, da du i så fald lægger en byrde på den person, du taler med.

Hvis du kunne tænke dig at blive mere bevidst om Danmarks værdier og traditioner, vil jeg anbefale dig at anskaffe dig bogen og se på dit land fra et friskt og muntert engelsk perspektiv. Du kan også vælge at følge forfatterens fremtidige bedrifter på Twitter https://twitter.com/themichaelbooth.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK