HK vil sikre rettigheder for studentermedhjælpere

10. juli 2014  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Studerende, der udfører administrativt arbejde i kommunerne, skal naturligvis have ordnede løn- og arbejdsvilkår på linje med alle andre ansatte, lyder det fra HK Kommunal, der vil sætte spot på overenskomster for studentermedhjælpere ved den kommende vinters forhandlinger med KL.

HK Kommunals overenskomst skal gælde for alle studerende, der udfører administrativt arbejde i kommunerne. Punktum. Sådan siger HK Kommunals formand, Bodil Otto, efter det igennem de seneste dage er blevet offentlig kendt, at studentermedhjælpere i kommunerne ofte ikke har de rettigheder, en overenskomst giver dem.

- Det har altid været og vil fortsat være min klare opfattelse, at studerende ligesom andre ansatte på det administrative område naturligvis er omfattet af de ordnede forhold i forhold til for eksempel løn og pension, der gælder i vores overenskomst. Det ved KL også ganske udmærket, for det har vi drøftet ved gentagne lejligheder, siger Bodil Otto.

Skal skæres ud i pap

HK Kommunals formand fastslår, at der derfor åbenbart er brug for at få det skåret ud i pap, at studentermedhjælpere også i den virkelige verden skal have de basale rettigheder.

- Det vil vi så gøre. Ved de kommende overenskomstforhandlinger med KL, der for alvor tager fart i starten af det nye år, vil vi i HK Kommunal sætte fornyet fokus på spørgsmålet. Jeg tror også, det vil være godt for arbejdsgiversiden at få præciseret de studerendes løn- og arbejdsvilkår, fordi mange kommuner helt åbenbart er i tvivl om, hvordan de skal håndtere studentermedhjælperne, lyder det fra Bodil Otto.

Tilfreds med opmærksomhed

Mange kommuner vælger ifølge Bodil Otto allerede i dag at dække de studerende ind under HK Kommunals overenskomst.

- Men i forhold til KL og til de kommuner, der endnu ikke har givet de studerende ordnede arbejdsforhold, er jeg rigtig tilfreds med den opmærksomhed, historien om de studerendes overenskomstforhold har givet. Jeg noterer mig med tilfredshed, at for eksempel Københavns overborgmester, Frank Jensen, nu tilkendegiver, at han vil arbejde aktivt på at få bragt forholdene i orden for de studerende og følge HK Kommunals overenskomst, siger Bodil Otto.

Er du OK Overenskomst