Få de gode studievaner ind fra start

11. juli 2014

Sommerferien er slut, og det er tid til studiestart. Investér lidt ekstra, og grundlæg de gode studievaner allerede nu.

Panik ikke

Det store overblik kommer ikke fra dag 1. Det er helt normalt, at studiet til start virker stort, uoverskueligt og lidt kaotisk. Du er gået et step op – selvfølgelig skal det være udfordrende. Tit falder tingene for alvor på plads efter et års tid eller to.

Sæt tid af

Et studie er mere end en fuldtidsbeskæftigelse, hvis du tager alt det faglige og sociale med. Den første tid er typisk intensiv med mange opgaver, svære tekster og fuldt tryk på nye relationer. Investér masser af tid i studiet. Hæng i, så godt du kan. Efter et stykke tid bliver det lettere at overskue.

Planlæg din tid

Hvert semester er fyldt med spændende og vigtige tilbud, som du umuligt kan nå uden en benhård kalender. Læs kursusbeskrivelser, underviserens plan, pensumlister, studieordningen og eksamenskravene grundigt. Lav en tidsplan uge for uge ved hver semesterstart, og sæt deadlines ind i din kalender.

Lær notat- og læseteknik

Som studerende skal du læse langt større mængder tekst end før. Mange har glæde af at lære nogle nye metoder – både for at nå pensum og for at huske det bedre. Læs mere på nettet ved at søge på f.eks. notatteknikker og læseteknikker.

Tjek din studiemail og studieportal

Når du starter på din uddannelse, får du sandsynligvis en studiemail. Her får du mange vigtige informationer – afleveringsfrister, arrangementer osv. Indstil evt. din studiemail til at videresende til din private mail. Din uddannelse har sikkert også en portal eller side på de sociale medier med mange vigtige datoer, pensumlister osv. Tjek informationerne – det er dit ansvar at holde dig opdateret.

Vær med i det faglige

Betragt dit nye studie som dit livs chance til at samle ny viden. Deltag i så meget undervisning og andre faglige aktiviteter som overhovedet muligt. Brug tid med de andre, og deltag i læsegrupper uden for undervisningen. Det er en god cirkel, som gør det endnu lettere og sjovere at komme på studiet.

Vær med i det sociale

Allerede i introforløbet bliver du rullet ind i et hav af sociale aktiviteter. Kast dig ud i det, og nyd det. Det gør studielivet sjovere og gør det også lettere at danne læsegrupper og andre faglige fællesskaber på længere sigt.

Vælg dine fysiske rammer

De fysiske rammer er vigtige for din koncentration. Arbejder du mere effektivt, hvis du tager på læsesal i stedet for at læse derhjemme – eller omvendt?

Tænk i job og netværk

Hvert år er der masser af uddannelses- og karrieremesser. Hold øje med, hvad der sker hvornår. På messerne kan du møde folk fra forskellige brancher og udvide dit netværk. Følg op på nye kontakter, f.eks. på LinkedIn, og gød jorden for et studiejob. Alle de kolleger og chefer, du møder på din vej, kan du bruge løs af senere i din karriere.

Få det rigtige studiejob

Dit studiejob skal ikke tage alle dine kræfter. Men faktisk kan du med det rigtige studiejob få endnu mere ud af dit studie. Du kan overføre din arbejdsdisciplin direkte til studielivet. Kontakten til erhvervslivet hjælper dig med at spore dig ind på de rigtige valgfag og opgaver, så du kvalificerer dig til dit ønskejob.

Giv din uddannelse en chance

Virker dit nye studie kedeligt, eller er du skuffet? Hold hovedet koldt. Jo mere, du ved om et fag, jo mere spændende bliver det. Tag ikke en hovedkulds beslutning om at stoppe, men giv det en fair chance på i hvert fald nogle måneder. Er du stadig ikke overbevist, så tal grundigt med en studievejleder, dine medstuderende, venner og familie om dine tanker. Hvis du stadig vælger at stoppe på studiet, ved du med dig selv, at du har gjort det på et velovervejet grundlag.

Fremtidens talenter Fremtidens Talenter