Kommune dømt for diskrimination af gravid

15. juli 2014  |  HK Kommunal  |  Elev i kommune og region  |  Jens Laursen

For første gang nogensinde er en kvindelig elev blevet tilkendt erstatning, fordi elevens kommunale arbejdsgiver har afbrudt hendes uddannelse som følge af graviditet. Sønderborg Kommune skal betale 200.000 kroner til en 27-årig kontorelev. HK Kommunal betegner afgørelsen som banebrydende og som et vink med en vognstang om, at kommunerne skal tage ligestillingen ganske alvorligt.

Som arbejdsgiver må man ikke bare afbryde uddannelsesaftalen for en elev, der skal have fravær som følge af sin graviditet og efterfølgende barsel. I hvert fald ikke hvis man er kommunal arbejdsgiver, og eleven er tilknyttet HK Kommunal.

Det er resultatet af en afgørelse i Tvistighedsnævnet, der netop har bestemt, at Sønderborg Kommune har udsat kontoreleven for forskelsbehandling i strid med ligebehandlingsloven ved ikke at forlænge den uddannelsesaftale, der udløb under den 27-årige kontorelevs barselsorlov.

Sønderborg Kommune skal betale kontoreleven 199.526 kroner med efterfølgende renter, lyder afgørelsen fra det undervisningsministerielle nævn, der under ledelse af landsdommer Tine Vuust træffer afgørelser i sager om uenigheder mellem elever og praktikvirksomheder.

Flere elevsager

Elev-sagen fra den sønderjyske kommune er langt fra unik. Flere andre kommuner følger også en vejledning fra KL, der siger, at kommunerne bare kan lade uddannelsesaftalen løbe ud for elever på barsel. Men den vejledning er misvisende og ikke i overensstemmelse med erhvervsuddannelsesloven, mener HK Kommunals næstformand Mads Samsing.

- Jeg er rigtig glad for nævnets afgørelse. Den er et klart udtryk for, at al tale om ligestilling nu er konkret og koster for de arbejdsgivere, der i deres spareiver skaber usikkerhed om, hvorvidt unge kvinder kan færdiggøre deres uddannelse, siger Mads Samsing og fortsætter:

- Vi har set flere sager af den art. I rigtig mange kommuner har politikerne ikke været opmærksomme på problemet, før sagerne er blevet offentligt omtalt. Men det har så betydet, at kommunalpolitikerne i blandt andre Ballerup, København og Vordingborg er trådt i karakter og har besluttet, at de vil følge loven frem for KL’s vejledning. Jeg ser frem til, at alle andre kommuner efter denne afgørelse nu også retter ind.

Sønderborg Kommune har også besluttet at ændre praksis og fremadrettet ikke følge KL’s vejledning. Men ikke i den konkrete sag, der er fra 2013.

På arbejdsgiverens nåde

HK Kommunals næstformand tilføjer, at selvom en kommunal arbejdsgiver kan vælge at lave en ny uddannelsesaftale for resten af uddannelsesforløbet efter endt barsel, vil det ske på arbejdsgiverens nåde.

- Når der er indgået en uddannelsesaftale, så er det en uddannelsesaftale. Ikke en tidsbegrænset ansættelse. Jeg er forarget over det afvisende signal, KL sender i en tid, hvor der om noget er berettiget fokus på, at unge skal gennemføre en uddannelse, så vores samfund kan blive gearet til morgendagens udfordringer, fastslår Mads Samsing.

Praktisk_elev Barsel Retssager Ligestilling Jura

bliv klogere på den kommunale og regionale sektor

hk.dk/aktuelt