Efter Danish Crown-balladen: Regeringen vil lade virksomheder konfiskere ansattes løn

23. juli 2014  |  HK Privat  |

Ny lov kan tvinge ansatte ned i løn. - Det er en politisk ommer, siger Simon Tøgern, formand for HK/Privat.

Simon Tøgern

Formand for HK/Privat, Simon Tøgern, advarer mod lovforslagene.

Fremover kan virksomheder frit tvinge deres medarbejdere til en lønnedgang på op til 7,5 procent. Samtidig kan virksomhederne binde pengene fra lønnedgangen i et medarbejderinvesteringsselskab (MS) i et uendeligt antal år, og i bindingsperioden risikerer de ansatte, at deres penge kun kan betales tilbage til dem, hvis de enten bliver pensioneret eller dør.

I hvert fald hvis to nye lovforslag fra regeringen bliver til en realitet. Det viser et høringssvar fra HK/Privat, der har gennemgået lovforslagene om MS’er fra henholdsvis Skatteministeriet og Erhvervsstyrelsen. Forslagene trækker tråde til løsningen fra Danish Crown på Bornholm, er en del af Vækstplan for Fødevarer og forventes fremsat i Folketinget til oktober.

- Virksomhederne vil få ret til at konfiskere betydelige dele af medarbejdernes løn og bruge det som billig kapitaltilførsel uden risiko. Der er intet krav om en vis forrentning af pengene, eller til at virksomhederne skal være nødlidende. De to lovforslag er i den grad en politisk ommer, siger HK/Privats formand, Simon Tøgern.

Loven tager ikke højde for, at de ansatte er afhængige af firmaet

HK/Privat understreger også, at lovforslagene ikke tager højde for, at medarbejderne er den svage part i et ansættelsesforhold. Deres lønkroner bliver skudt ind i arbejdspladsernes drift, mens de står i et direkte afhængighedsforhold til firmaerne.

Trods det er der ingen garanti for, at alle medarbejderne uanset uddannelsesbaggrund kan vælges til MS’ernes bestyrelse, ingen krav om udvidet beskyttelse af medarbejderrepræsentanter i MS’erne, ingen krav om inddragelse af tillidsfolk eller fagforeninger før oprettelsen af et MS eller garanti for hemmelige afstemninger i et MS.

- Den manglende beskyttelse af medarbejderne skriger til himlen. De ansatte risikerer en fyreseddel, hvis de ikke stemmer, som ledelsen ønsker. Men hvad værre er, de ansatte bliver ikke engang spurgt fra begyndelsen, om de vil være med til at sætte deres penge ind i den virksomhed, de er ansat i. Jeg må på det kraftigste advare mod at gøre det her lovligt, siger Simon Tøgern.

Cheferne kan slippe for selv at bidrage

Desuden er der heller ingen krav om, at alle virksomhedens medarbejdere - uden undtagelse - skal være med i et MS. Også HK Handels formand, Per Tønnesen, er forbeholden over for lovforslagene.

- Det virker besynderligt, at tillidsrepræsentanter og organisationer ikke skal inddrages i processen, inden et forslag til en ordning præsenteres for medarbejderne. Det skal sikres, at alle bidrager på lige vilkår, så vi ikke risikerer, at eksempelvis ledelse og direktion kan slippe udenom at skulle bidrage til en ordning iværksat i henhold til loven, siger Per Tønnesen.

Høringsfristen for lovforslaget udløber i slutningen af august, og før vil Socialdemokraternes erhvervsordfører, Benny Engelbrecht, vil ikke forholde sig til de konkrete ting i HK’s høringssvar.

- Vi sender forslag som dette i høring for netop at sikre os, at vi får taget højde til alle hensyn. I det her tilfælde har vi netop taget hensyn til den danske model, da hele formålet med at lave medarbejderinvesteringsselskaber jo er blevet til på baggrund af trepartsforhandlinger, siger Benny Engelbrecht til Ritzau.

Regeringen ventes at fremsætte lovforslaget i Folketinget senere på året.

Arbejdsmarked Politik Jura

Se flere nyheder på HK/Privats hjemmeside

her

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK