Dialogen med ledelsen i DSB fortsætter

24. juli 2014  |   |  Andreas Hasle

- Dialogen med DSB omkring arbejdsforholdene i salget fortsætter. Efter et møde mellem en række af vores tillidsrepræsentanter i salget har jeg konstateret, at initiativer fra dem har sat gang i en række tiltag i DSB, for at sikre, at IT-forholdene bliver bedre, siger formand for HK Trafik & Jernbane, Andreas Hasle.

- Jeg har gjort administrerende direktør Jesper Lok opmærksom på de initiativer, som HK Trafik & Jernbanes tillidsrepræsentanter har taget over for den lokale ledelse samt i samarbejds- og arbejdsmiljøudvalgene. Og jeg kan konstatere, at en direkte henvendelse den 1. juli til den ansvarlige direktør fra tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljøre-præsentanter har sat gang i nogle initiativer, bl.a. er der nedsat en ’Task-force’, men der kan ske endnu mere, mener vi i HK Trafik & Jernbane, fortsætter Andreas Hasle.

- Forholdene kan gøres bedre og jeg har over for den administrerende direktør rejst spørgsmålet, om ikke der på række områder kan gøres endnu mere for at sikre, at de utilfredsstillende forhold snarest kan høre op, bl.a. med flg. initiativer:

• At HK Trafik & Jernbane deltager i Task-force-møderne (formand eller næstformand), for at vi kan bidrage med vores viden
  • At der altid er en it-medarbejder til stede på salgsstederne i åbningstiden (København H og Århus H), således at denne kan se, hvordan fejlene konkret udmønter sig hos den enkelte salgsmedarbejder
  • At man ikke igangsætter nye opdateringer på de stationer, der endnu ikke har disse, før alt virker og har virket i en periode ’uden problemer’
  • At man ’coacher’ og støtter de medarbejdere, som har brug for hjælp til at tackle presset fra kunderne i forbindelse med alle de udfordringer, vi har i øjeblikket.

- Derudover har jeg bedt om, at man er opmærksom på, hvilke signaler man som ledelse udsender, når man tilsyneladende har mere eller mindre konkrete planer om sammenlægning af det betjente salg og DSB 1 Lounge på de 3 store stationer – med lukning af skranker til følge. Medarbejderne kan jo kun opfatte det som tilløb til yderligere effektiviseringer og fyringer – og det er helt og aldeles utilstedeligt i en tid, hvor alle knokler en vis legemsdel ud af bukserne for at give DSB’s kunder en god service.

Endelig har jeg bedt om et møde med kommerciel direktør Susanne Mørch Kock, så snart det kan lade sig gøre, med respekt for planlagt ferie, slutter Andreas Hasle.

Alle kunde-PC'ere er ude af drift

Arbejdsmiljø Computerarbejde