Arbejdsgivere og fritidsjobbere har - stort set - styr på reglerne

24. juli 2014  |  Sydjylland

Efter to ugers jobpatrulje: Ni politianmeldelser og 50 sager til faglig opfølgning. Men det generelle billede er godt i Sydjylland.

Jobpatrulje 2014
Jobpatruljen på besøg i Legoland: Til venstre er det Dan Larsen, ungdomskonsulent i HK Sydjylland og lokal koordinator af Jobpatruljen i Syd- og Sønderjylland. Ved siden af ham Elise Frost, Hennings Emil Hein og Thomas Bannow.

Der er styr på reglerne på langt de fleste sydjyske arbejdspladser med fritidsjobbere.

Det er konklusionen, efter at Jobpatruljen i Syd- og Sønderjylland har kørt i perioden den 6. til den 19. juli, hvor der besøgt 965 arbejdspladser og lavet interview med 316 fritidsjobbere under 18 år.

Det generelle billede er godt

Langt de fleste arbejdsgivere og fritidsjobbere har styr på love og regler omkring det at være fritidsjobber.

Hvis der er problemer, er det i småtingsafdelingen, som f.eks. justering af løn, hvis den er steget siden sidste år, for lange vagter eller for mange arbejdstimer samlet set.

- Ofte bunder problemerne i uvidenhed for både arbejdsgiver og fritidsjobber. Her er dialogen et godt værktøj, og min oplevelse er, at langt de fleste arbejdsgivere er glade for den oplysningsindsats, jobpatruljen laver. Samtidig mærker vi effekten i den forstand, at flere og flere arbejdsgivere kender os og spørger efter den nyeste fritidsjobguide, så de er opdateret indenfor love, regler og lønsatser, siger koordinator for jobpatruljen i Syd- og Sønderjylland Dan Larsen, som til daglig er ungdomskonsulent hos HK Sydjylland.

Ni anmeldelser til politiet

I de to uger, Jobpatruljen har været på tur i sommerlandet i Syd- og Sønderjylland, har der været ni overtrædelser af lov om restaurations- og hotelvirksomhed §27.
Her er beskrevet, at unge under 18 år ikke må arbejde i lokaler, hvor der udskænkes alkohol.

- De ni tilfælde, vi har oplevet i år, er alle inden for restaurationsbranchen, hvor vi har mødt unge piger på helt ned til 15 år, som arbejder i lokaler, hvor der udskænkes alkohol. Jeg er rystet over, at nogle restauratører ser stort på lovgivningen på området og lader så unge ansatte arbejde, hvor de potentielt kan komme i kontakt med både alkohol og fulde mennesker, uddyber Dan Larsen.

50 sager til faglig opfølgning

Ud over de ni politianmeldelser er der yderligere 50 sager, som skal følges op af de faglige organisationer eller Arbejdstilsynet.

- Antallet ligger nogenlunde på samme niveau som sidste år. Problemerne spænder vidt fra for tunge løft til manglende ansættelseskontrakt, lønsedler, løn og feriepenge. Men det er naturligvis noget, vi følger op på i den kommende tid, så de unge fritidsjobbere får deres rettigheder opfyldt, siger Dan Larsen.

Fakta om Jobpatruljen

● Jobpatruljen er en oplysningskampagne overfor 13-18-årige  med fritidsjob.
● Jobpatruljen varetages af fagforeningerne 3F og HK med støtte fra en bred række af fagforeninger under LO.
● Se mere på Jobpatruljens hjemmeside.

Jobpatruljen