Bekymrende boom i vikaransættelser

31. juli 2014  |  HK Privat  |

Antallet af vikarer, der er deltidsansatte eller arbejder i dele af året, er steget fra omkring 30.000 i 2012 til 35.000. - De kæmper for at få timer nok til at fastholde eller genoptjene retten til dagpenge, mener Simon Tøgern, formand for HK/Privat

Efter et gevaldigt styrtdyk i 2008 på grund af finanskrisen er der nu for alvor kommet damp på kedlerne i vikarbranchen. Det viser en analyse, som Arbejderbevægelsens Erhvervsråd og HK/Privat har lavet.

Beskæftigelsen i branchen faldt fra knap 35.000 til under 20.000, da krisen satte ind, men nu er den oppe på omtrent 26.500 i sæsonkorrigerede tal. Fra december 2013 til marts i år var stigningen hele 4,7 procent.

- Det er et tegn på bedre tider for samfundsøkonomien, at virksomhederne ansætter nye medarbejdere. Det er godt nyt, men de mange vikaransættelser er en bekymrende udvikling, siger Simon Tøgern, formand for HK/Privat.

Giv vikarerne faste jobs i stedet
- Det er nemt at hyre og fyre i Danmark. Firmaerne kunne uden problemer fastansætte vikarerne i stedet for at lade dem hænge i usikre forlængelser af korttidskontrakter i måneder og år. Der er rigeligt med arbejde til dem, siger han.

Analysen af vikarbranchen viser desuden, at antallet af vikarer, der er deltidsansatte eller arbejder i dele af året er steget fra omkring 30.000 i 2012 til 35.000. Den stigning understreger en af konsekvenserne ved dagpengereformen, som blev vedtaget af VK-regeringen, Dansk Folkeparti og De Radikale i 2010.

- Forringelserne er skyld i, at mange tusinde tager dårligt betalte vikarjobs med tvivlsomme vilkår. De kæmper for at få timer nok til at fastholde eller genoptjene retten til dagpenge, og det udnytter mange arbejdsgivere, siger Simon Tøgern.

Sidste år vedtog Folketinget en ny vikarlov, der skal sikre vikarerne samme vilkår som fastansatte på virksomheden, eller at de bliver dækket af en overenskomst. Det er et godt skridt på vejen mod ordnede forhold for vikarerne, mener Simon Tøgern.

Arbejdsmarked

Se flere nyheder på HK/Privats hjemmeside

her