Bureaukrater stormer frem

01. august 2014  |  Administrationsbachelor  |  HK Stat  |

Dette indlæg er bragt som debatindlæg i Jyllands-Posten d. 1. august 2014. Af Benedikte Fiskbæk Roed, studerende, formand for Administrationsbachelorernes Landsforening i HK.

Bureaukraterne pibler frem som vanddråber, der finder utætte sprækker i en gammel planke. På min egen uddannelse, administrationsbacheloruddannelsen, er optaget igen steget, og vi bliver i år 456 nye studerende.

456 studerende som om få år slippes ud i gader og stræder. Du kender os. Vi er dem, der spildes en masse skattekroner på. Bureaukraterne. De kolde hænder.

Men »hvad skal vi dog med alle de bureaukrater?«, som Thyra Frank, LA’s socialordfører, udtalte tidligere i år i en pressemeddelelse. Mange elsker at hade os. Alle politiske partier vil have færre af os.

Løsning på ældres madbestilling

Forestil dig et øjeblik, at alle Danmarks bureaukrater trak musen ud af stikket: Du skriver til Skat for at få hjælp til den umulige forskudsopgørelse, men chatfunktionen på skat.dk siger »vi har desværre ingen bureaukrater til at svare dig«.

Eller forestil dig, at borgmesteren pludselig selv skal sætte sig ind i 23.000 siders lovstof, før de ledige kan hjælpes i arbejde. Eller at nye velfærdsløsninger aldrig var blevet udviklet som f.eks. den nye tabletløsning til de ældres madbestilling i Viborg og Holstebro kommuner, som to af mine medstuderende i Esbjerg har udviklet.

Langt bedre end omdømmet

Bureaukraterne er de offentlige embedsmænd, som får maskinen til at køre rundt. Vores fornemmeste opgave er at sikre demokratiets virke. Vi omsætter politikernes love og anvisninger til virkelighed. Måske er ”borgernes vogtere” mere retvisende end bureaukrater.

Jeg argumenterer ikke for, at vi skal ansætte stribevis af unødvendige skrankepaver og papirnussere. Vi administrationsbachelorer ønsker en effektiv og toptunet offentlig sektor uden overflødig administration, men det er vigtigt at huske, at den offentlige administration i Danmark – bureaukraterne – er langt bedre end vores omdømme.Faktisk har vi en af de mest effektive offentlige administrationer i verden.

Vi sætter musen i stikket og vil med nye, innovative velfærdsløsninger sigte mod, at vi i Danmark får verdens bedste administration.