Magasins opskrift på superelever

11. august 2014  |  Landsklubben Magasin

Eleverne i Magasin er dygtige og får imponerende høje karakterer. Formand for Landsklubben Magasin, Jette Frederiksen, giver sine bud på, hvorfor Magasins elever klarer sig SÅ godt.

De netop færdiguddannede elever i Magasin kan prale af et gennemsnit på intet mindre end 10,4. Men hvordan kan det være, at Magasins elever klarer sig så godt? Formand for Landsklubben Magasin, Jette Frederiksen, giver sine bud:

- Når vores elever klarer sig så godt, skyldes det ikke det rene held. Det skyldes hårdt arbejde fra både vores og elevernes side. Allerede når vi ansætter elever, rekrutterer vi meget skarpt. Vi får mange gode ansøgninger, men vi vælger kun de bedste. Vi ser også på, hvilke ledere i Magasin der er dygtige til at tage sig af elever. Kun dem, der har et særligt talent for elever, får ansvaret for dem, siger Jette Frederiksen.

Tæt kontakt til underviseren

Magasin

Når eleverne er startet i Magasin, får de masser af opmærksomhed og hjælp. Jette Frederiksen bruger 50 procent af sin arbejdstid på eleverne. Hun fungerer som et link til både skolen og lederen og som en mentor.

- Jeg står udenfor og er ikke fedtet ind i sagerne, så hvis der for eksempel er problemer, kan både ledere og elever henvende sig til mig.

Når eleverne er i skole, er de på såkaldt lukkede hold, så der er kun elever fra Magasin. På den måde kan undervisningen blive mere specifik og relevant for eleverne. Jette Frederiksen har også tæt kontakt med underviseren på skolen, så hun ved, hvad der foregår på skolen, og underviseren ved, hvad der foregår i Magasin.

Snakker åbent om karakterer

Magasin

Jette Frederiksen holder løbende øje med elevernes karakterer og taler med dem om karaktererne.

- Et 7-tal kan være fint for nogen, men hvis jeg ved, at eleven kan gøre det bedre, så presser jeg på, så eleven gør sig mere umage. Jeg holder øje med dem, men på en konstruktiv måde, siger formanden.

Før den afsluttende eksamen holder Magasin også ekstra kursusdage for eleverne. Blandt andet holder Jette Frederiksen og Magasins direktør en øve-eksamen. Her giver de eleverne sparring, så alle elever er godt klædt på, når de skal til eksamen.

Højere elevløn hos Magasin

I Magasin får eleverne en højere elevløn, end normalt. Når prøvetiden er ovre, får de 500 kroner mere om måneden end andre elever, og efter det første år stiger månedslønnen med yderligere 1.000 kroner.

- Vi forkæler vores elever, men vi stiller også høje krav til dem, siger Jette Frederiksen.

Bliver fejret med limousiner og champagne

Når eleverne er udlærte bliver de alle samlet på Kongens Nytorv og fejret med taler og præmier til årets elev.

- Vi lejer også limousiner, som kører de nyudlærte elever rundt i København. Vi afslutter i Tivoli, hvor de alle får turpas, siger Jette Frederiksen.

Når den store dag er slut og hverdagen igen banker på, får langt de fleste af Magasins elever fast job i Magasin. I år er 17 ud af 20 elever blevet fastansat.

Elev