5 netværk der rykker

15. august 2014  |  Ungdom  |  Nanna Schacht

Netværk er en effektiv genvej til jobs og faglig udvikling. Men hvordan starter du? Her får du 5 netværk, der rykker.

Måske er du mest på Facebook for sjov. Men dine Facebook-venner er også et netværk, du kan bruge fagligt. Sportskammerater, venner og familie kan være guld værd, når du har brug for et tip til et godt fritidsjob eller vil blive klogere på et fag, en virksomhed eller en branche. Eksperimenter f.eks. med at linke til interessante artikler. Skriv kort, hvorfor du synes de er spændende. På den måde viser du din faglighed, og du udvider dit sociale netværk til også at være et fagligt netværk.

Opret en profil på LinkedIn – et mere fagligt og erhvervsrettet forum end Facebook. Få gode tips her: 5 must-do’s når du laver en LinkedIn-profil. Link til spændende artikler. Like, comment og share på andres updates. Mange virksomheder lægger jobannoncer på LinkedIn. Du kan vælge at følge bestemte virksomheder og få alle deres updates.

HK.DK

På HK.DK kan du mødes med andre HK’ere fra nær og fjern og udveksle erfaringer og dilemmaer. Det styrker din faglighed og dine jobmuligheder, og det er altid rart at møde nye i samme båd. Se alle netværkene her. Savner du et netværk? Så send os dit forslag inde på linket – vi har altid plads til flere netværk.

Din uddannelse

Læsegrupper, opgavegrupper, fagligt arbejde, festudvalg og andre udvalg. Din uddannelse er et vigtigt grundlag for dit netværk i fremtiden. Søg nye relationer på kryds og tværs. Deltag i faglige aktiviteter, og arbejd i grupper, når du kan. Gode samarbejdsrelationer starter tit uformelt, så kom til de sociale aktiviteter.

Netværk, hvor du mindst venter det

Tit rykker et netværk mest, når det sker i en helt uventet sammenhæng – f.eks. til en fest eller et kursus. Så gør det til en sport at fortælle kort om dig selv. Både, hvem du er privat, og hvad du arbejder med fagligt. Det skal højst tage 20 sekunder. Alt efter situationen kan du gøre det mere eller mindre uformelt og afslappet. Når du har mødt en ny kontakt, så følg op kort efter. Brug f.eks. Facebook eller LinkedIn.

God fornøjelse med netværket!

Fremtidens Talenter