Fra elev til fast job samme sted - sådan gør du

15. august 2014  |  Ungdom

Kan en god elevtid blive til fast arbejde? For Søren Helenius lykkedes det at hoppe direkte til en fastansættelse i Bladkompagniet, da han blev færdig som administrationselev samme sted. Her giver han sine 5 tips til, hvordan du gør.

Vær ydmyg

Det er det allervigtigste. Tag åbent imod alle opgaver. Vær ikke for fin til noget. Dine kolleger har meget mere lyst til at hjælpe dig og bruge tid på at sætte dig ind i tingene, hvis du ikke spiller smart og tror, du kan det hele i forvejen.

Sæt dig i respekt

Det er den svære balancegang. For samtidig med, at du er ydmyg, skal du ikke sige ukritisk ja til alt, hvad du bliver spurgt om. Du skal lære noget af dine opgaver og ikke bare være ’nem arbejdskraft’. Det er vigtigt, at du træder i karakter som en dygtig fagperson med en god uddannelse – ellers kommer du aldrig ud af elevrollen. Stik en finger i jorden, så du siger fra på en pæn måde, der ikke virker arrogant.

Vær selvstændig

Vis, at du ikke bare får stukket en opgave i hånden og følger den blindt. Kom med friske øjne på de ting, du ser. Måske bliver dine ideer ikke brugt hver gang, men så har du vist, at du kan tænke selv.

Få et godt forhold til din elevansvarlige

Vis tillid over for din elevansvarlige, og kom med din ærlige ris og ros til elevforløbet. En elevplan er ikke skrevet i sten, så du kan godt komme med input til ændringer. Min elevansvarlige har understreget, at hun var glad for den tætte sparring med mig som elev, at vi vendte forskellige muligheder, og at jeg lyttede og spurgte. Hvis du i en periode føler dig frustreret, er det rart at vide, at der er en fortrolig, der er der for dig. En tæt dialog med din elevansvarlige gør det også nemmere, når I i sidste ende skal tale fastansættelse.

Vær med i det sociale

Det kan godt være lidt overvældende at deltage i alt det sociale, når man er ny. Men det er virkelig godt givet ud, og i dag er flere af mine kolleger blandt mine bedste venner. Vælg nogle ting ud, du kan overskue. Når du lærer dine kolleger mere privat og uformelt at kende, er det nemmere at samarbejde til hverdag. Du bliver også en naturlig del af virksomheden, som det virker oplagt at fastansætte.

Mød Søren og hør ham fortælle om sin tid som elev

Fremtidens Talenter