Lovforslag er frikort til at konfiskere medarbejderes løn

19. august 2014  |  HK Privat

HK/Privat og HK Handel er stærkt kritiske over for erhvervsminister Henrik Sass Larsens lovforslag om medarbejderinvesteringsselskaber. I et høringssvar peger de to sektorer på flere end 15 punkter i lovforslaget, hvor medarbejdernes interesser er truet

Resumé af HK/Privats og HK/Handels høringssvar til Erhvervsstyrelsen

Lovforslaget om medarbejderinvesteringsselskaber (MS) kommer i kølvandet på redningen af Danish Crown-slagteriet på Bornholm. Kernen i forslaget er, at virksomheder får mulighed for at oprette medarbejderinvesteringsselskaber (MS).

Vælger en virksomhed at oprette et MS, skal de ansatte indbetale en del af deres løn - op til 7,5 procent af lønnen, dog maks. 30.000 kr. om året. De indskudte penge skal derefter investeres i udvikling og modernisering af firmaet.

Medarbejderne kan også vælge en bruttolønsordning - det vil sige, at der sker en lønnedgang før skat - og udskyde deres skattebetaling.

Ingen tidsbegrænsning for, hvor længe medarbejdernes løn er bundet
Der opereres i forslaget om MS med henholdsvis en indbetalingsperiode for medarbejderne, som kan vare 5 år, og en bindingsperiode for de indskudte lønmidler, som i princippet er uden tidsbegrænsning.

I indbetalingsperioden skal medarbejderne indskyde en andel af deres løn, og i bindingsperioden kan penge ikke tilbagebetales til medarbejderen (kun ved pensionering eller død).

I høringssvaret tager HK/Privat og HK Handel udgangspunkt i den første model, hvor der svares skat af de indbetalte penge, og peger på følgende kritikpunkter:

• På en lang række punkter, fx omkring beslutningen om etableringen af MS og forvaltningen af de indbetalte medarbejdermidler, er der tale om en utilstrækkelig og urimelig beskyttelse for de berørte medarbejdere.
  • Der tages ikke højde for, at medarbejderne, som skyder en ikke ubetydelig del deres løn ind i deres arbejdsplads fortsatte drift, er en svagere part i forholdet til deres arbejdsgiver og står i et direkte afhængighedsforhold til samme.
  • Som forslaget foreligger nu, vil virksomhederne føle sig fristet af den lette adgang, der skabes til at få en billig kapitaltilførsel, som der ikke skal betales en risikopræmie af.
  • En nøgtern betragtning er, at der via lovforslaget reelt finder en lovunderstøttet konfiskation sted af medarbejdernes løn.
  • Der er ingen begrænsninger for, hvornår der kan oprettes et MS med lønnedgang blandt medarbejdere til følge.
  • Der er ingen krav om, at alle medarbejdere i en virksomhed skal skyde dele af deres løn i et MS. Det betyder, at virksomheden kan vælge at udtage en medarbejdergruppe og lade en anden gå fri.
  • Der er ingen krav om en demokratisk og anonym beslutningsproces ved dannelse af et MS.
  • Der er ingen krav om inddragelse af virksomhedens samarbejdsudvalg eller lign. og de faglige organisationer.
  • Der er ingen tidsmæssig begrænsning, hvor lang bindingsperioden for medarbejdernes indskudte løn kan være.
  • Der er ingen krav til, hvilken forrentning medarbejdernes indskudte lønmidler skal have.
  • Medarbejderne er ikke sikret hemmelige afstemninger i de foreslåede forsamlinger med medarbejderdeltagelse.
  • Der er ingen krav om flertal, som beregnes af alle indskyderes stemmer frem for blot de fremmødte
  • Lovforslaget rummer ingen udvidet ansættelsesbeskyttelse af medarbejderrepræsentanter i MS´ bestyrelser.
  • Der er ingen rammer for, at medarbejderne får den fornødne tid og forberedelse til at deltage.
  • Medarbejderrepræsentanter i MS er ikke sikret ret til at udtale sig, når de sidder i en MS-bestyrelse
  • Der er ikke defineret rammer for, hvad de indskudte penge kan bruges til. Fx kan der aftales vederlag til bestyrelsen.

I bemærkningerne til lovforslaget nævnes, at man har været inspireret af anden erhvervslovgivning i udarbejdelsen af lov om medarbejderinvesteringsselskaber. Det må det siges, at man ureflekteret og stærkt problematisk blot har kopieret erhvervslovgivningen til forslaget om etablering af medarbejderselskaber, vurderer HK/Privat og HK Handel.

Løn Ansættelse Arbejdsmarked

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK