Faktatjek: KMD smykker sig med lånte fjer

20. august 2014  |  Samdata  |  Peder Bjerge

Konkurrent afviser KMD koncernchefen Eva Bernekes påstand om, at KMD er den eneste danske IT-virksomhed, der har danske medarbejdere ansat til udvikling. Systematic, NNIT og CSC har flere hundrede danske udviklere ansat i Danmark. SAMDATAs fællestillidsrepræsentant i KMD undrer sig.

Da Eva Berneke skulle retfærdiggøre sin nye strategi, der indtil videre har kostet 120 medarbejdere en fyreseddel, pegede hun på, at KMD i fremtiden skulle outsource langt flere opgaver til Indien og Polen.

Ifølge erhvervsbladet Børsen den 31. juli 2014 ville Eva Berneke ikke afsløre, hvor mange færre medarbejdere KMD i fremtiden skulle have i Danmark. Men  i samme artikel fremhæver hun, at ”…mens KMD har over 500 danske udviklere, har konkurrenterne nul.”

Hos konkurrenten NNIT kan Mette Steffensen, Vice President NNIT Solutions, ikke genkende Eva Bernekes billede af KMD som den eneste virksomhed med danske udviklere ansat.

"Det er vist en sandhed med modifikationer," siger hun.

Svag overvægt

Mette Steffensen oplyser, at NNIT har godt 500 medarbejdere beskæftiget med udvikling af systemer til forskellige kunder, heraf godt halvdelen i Danmark og resten i udlandet.

"Der er dog en svag overvægt af udviklingsopgaver, der varetages fra vores udenlandske lokationer i Kina, Filippinerne, Tjekkiet og USA, siger Mette Steffensen.

Ifølge hende foregår udviklingen af standardløsninger og mere avancerede systemer til offentlige kunder som private virksomhedskunder både i Danmark og fra udlandet.

"Vi har en række meget avancerede systemer, hvor aktiviteterne udelukkende sker fra Kina. I andre tilfælde foregår samarbejdet mellem medarbejdere, der arbejder på tværs af de forskellige lokationer," siger Mette Steffensen. Og hun er ikke den eneste, der ryster lidt på hovedet.

Hos en anden af KMD’s konkurrenter, nemlig Systematic, har man godt 300 udviklere ansat i Danmark. Ifølge Dorte Gade, Group Senior Vice President, er der godt 450 medarbejdere ansat i Systematic, heraf er de cirka 400 danske arbejdspladser. Hun oplyser, at ud af de omkring 400 danske ansatte har i omegnen 350 IT-uddannelsesbaggrund og arbejder med IT-udviklingsprojekter.

Enkelte udenlandske udviklere

Dorte Gade fremhæver, at Systematic hvert år ansætter en række nyuddannede IT-udviklere.

”Systematic har enkelte IT-udviklere ansat på nogle af vores udenlandske lokationer som for eksempel USA, UK og Finland. De laver specialtilpasninger til vores kunder i de lande,” siger hun.

Hun oplyser, at Systematic ikke har udviklere ansat i lavtlønsområder. Dette foregår gennem samarbejdspartnere og har i øjeblikket et omfang af 55 IT-udviklere. Disse udviklere er fra europæiske lande og indgår på lige fod med Systematics danske udviklere i udvalgte projekter.

”At benytte sådanne offshore IT-kompetencer har ikke betydet nedgang i vores antal af danske udviklingsarbejdspladser. Tværtimod. Vi vil også fremover benytte os af disse offshore udviklingskompetencer i takt med, at vi vækster forretningen,” siger Dorte Gade.

Ifølge CSC har man 111 udviklere ansat i CSC Danmark ud af de godt 2.500 udviklere, koncernen har ansat globalt.

Undren

Kim Skovgaard

Fællestillidsrepræsentant i KMD, Kim Skovgaard, undrer sig over forskellene på konkurrenternes udmeldinger og Eva Bernekes udsagn:

“Da KMD i sin tid begyndte at outsource opgaver til Indien, var ideen at styrke væksten i Danmark. Strategien skulle give flere danske jobs. Jeg fornemmer ikke, at samarbejdet med Indien endnu har givet den ønskede effekt. Væksten og stigningen i danske jobs er desværre ikke sket, og det kan der være mange forklaringer på, men jeg håber selvfølgelig at dette vil forbedres fremover.
Jeg tror, at fremtiden for KMD er at gøre brug af de mange dygtige danske IT-medarbejderes viden, kreativitet, engagement og evne til innovation.”

Efter henvendelse fra SAMDATA har Christoffer Hellmann, pressechef i KMD, sendt følgende mail som kommentar:

“Pointen i Evas kommentar er, at vores kollegaer i branchen i stigende grad benytter sig af globale ressourcer - og i dag har et meget højt antal udenlandske udviklere tilknyttet modsat KMD. Det omtalte citat er givetvis skarpt sat op for at illustrere pointen. Vi er naturligvis klar over, at KMD ikke er den eneste it-virksomhed i Danmark, der benytter sig af danske it-udviklere. Vi bør i denne forbindelse fremhæve, at KMD også i årene fremover kommer til at have et betydeligt dansk set-up. Men altså suppleret med udenlandsk arbejdskraft.”

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK