HK Stat-formand til politikere: Stands sparekravene til Skat

20. august 2014  |  HK Stat  |  HK SKAT  |

Rita Bundgaard

HK Stats formand Rita Bundgaard. Foto Mikkel Østergaard

Stop den langsigtede plan for halvering af medarbejderstyrken i Skat. Målet er urealistisk, og der er behov for en langsigtet løsning. Med den besked var HK Stats formand på lobbybesøg på Christiansborg i denne uge.

Stop spareplanen fra 2005 og undersøg i stedet, om det bedre kan betale sig at investere i Skat.

Sådan lød budskabet, da HK Stats formand i denne uge var på lobby-besøg hos skatteordførerne for venstrefløjspartierne SF og Enhedslisten, Jonas Dahl og Frank Aaen.

Årelang kamp

Som fagforening for en stor del af de ansatte Skat har HK Stat gennem adskillige år påpeget de uheldige konsekvenser af at skære dybt i det skattevæsen, der skal sikre indtægterne til driften af velfærdsstaten. Organisationen har haft succes med at få udsat nogle af besparelserne, siger formanden.

I sidste uge spillede regeringen ud med et forslag til de kommende finanslovsforhandlinger om at bevilge ekstra 425 millioner kroner til at ansætte 300 medarbejdere, der skal få styr på de fejlbehæftede ejendomsvurderinger og behandlingen af klager over samme fra borgerne. En bevilling, som regeringen foreslår, efter at Skat netop har skilt sig af med flere hundrede medarbejdere.

Brandslukning dur ikke

Men den oprindelige plan for  reduktion i medarbejdertallet er stadig på bordet. Frem mod 2017 bliver der ifølge planen skåret yderligere knapt 15 procent af heltidsstillingerne væk i Skat. Samtidig ryger hver 5. stilling i Skatteankeforvaltningen, konstaterer Rita Bundgaard.

- Den form for brandslukning, politikerne praktiserer i Skat, holder ikke. Man flytter rundt på medarbejdere for at lukke huller, og man fyrer folk for så at opdage, at der mangler mandskab. Den fremgangsmåde er fungerer ikke – det kan vi se på fx problemerne med ejendomsvurderingerne og de enorme skatterestancer. Danskerne skylder Skat mellem 70 og 80 milliarder. Samtidig er det uhørt at skalte og valte med medarbejderne på den måde, tordner Rita Bundgaard.

Invester i medarbejdere

Hvis ikke det lykkes at standse den langsigtede spareplan for Skat, vil den næstbedste løsning ifølge HK Stat-formanden være at tilføre ekstra penge til udvalgte områder i Skat. På inddrivelsesområdet vil en ekstra indsats kunne tjenes mange gange ind, vurderer medarbejdere i Skat.

Også momskontrol i forbindelse med e-handel er der efter Rita Bundgaards mening brug for at sætte flere ressourcer ind på. Her kan der hentes ca. 500 mio .kr. vurderer interesseorganisationen Dansk Erhverv.

Rita Bundgaard foreslår samtidig at sætte en uvildig undersøgelse i gang. Den skal vise, om der vil være penge at hente for samfundet ved at ansætte flere i Skat til fx at inddrive skattegæld og bekæmpe skattesnyd.

Efterlyser uvildig undersøgelse i Skat

I næste måned mødes Rita Bundgaard med med skatteminister Morten Østergaard (R).

HK Stat til ministeren: Husk at redde hele Skat