Når fødevaresikkerheden udsultes

20. august 2014  |  HK Stat  |  Dansk Laborant-Forening

Når fødevaremyndigheder udsultes i en sådan grad, at der næsten er tale om afvikling, kan konsekvensen være flere fødevareskandaler. Det skriver Brita Andersen, formand for HK Stat Midt, i et debatindlæg i Fyns Amts Avis i dag.

Fødevaresikkerhed handler ikke bare om maveonder og sygedage. Det handler om menneskeliv. Det har den seneste Listeria-sag om livsfarligt pålæg desværre vist alt for tydeligt. Og mens den aktuelle skandale rulles op i medierne, kan den næste fødevarekandale allerede være på vej.

Det er konsekvensen, når vi udsulter vores fødevaremyndigheder i en sådan grad, at der næsten er tale om afvikling. Et godt eksempel er en voldsom centralisering på området, hvor vi er gået fra 32 laboratorier på landsplan til kun to. Et i Aarhus og et i Ringsted. Her knokler dygtige laboratoriemedarbejdere med ALLE de analyser, der udtages til kontrol hos fødevareproducenter, supermarkeder og restauranter i hele landet. Mange overser i den forbindelse, at netop på fødevareområdet tager analysearbejdet tid. Især hvis resurserne er for få til at udvikle de nye hurtigmetoder, der kunne løfte området. Redskaber og værktøjer er forældede, og viljen til at udvikle og investere i nye løsninger mangler.

Dansk Laborant-Forening og HK har ved utallige lejligheder pointeret, at fødevarekontrollens medarbejdere arbejder dedikeret med det vigtige område, men at rammerne er ødelagt af den omfattende nedsmeltning. Det er desuden ikke det eneste sted, hvor vi ser, at statslige besparelser kan betyde en forringelse af borgernes sikkerhed. Fra politisk hold pakkes nedskæringerne på fødevaresikkerheden ind i floskler om, at et omfattende egenkontrol-system på virksomhederne skal tage over. Der er bare det problem, at lige præcis, når det handler om fødevarekontrol, så kan det være livsfarligt at lade ræven vogte høns. Politikerne flytter sig samtidig rundt i debatten efter mediernes søgelys.

I 2013 havde de alle en mening under hestekødsskandalen. I dag er det Listeria-skandalen. Og i morgen? Til gengæld savner vi fra politikerne en klar mening og strategi, når det handler om en fødevarekontrol, der prioriteres og organiseres, så vi får minimeret de kedelige og livsfarlige fødevareskandaler. Der er flere veje at gå, hvis vi vil tilbage på sporet i den danske fødevarekontrol. Det ene er flere medarbejdere og kontroller. Det andet er investering i en automatisering af området, hvor robotter og ny teknologi udfører en del af arbejdet, så medarbejderne kan arbejde endnu mere målrettet med tingene. Det kunne være effektivt og intelligent frem for den aktuelle udsultning af fødevarekontrollen.

Politik

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK