OK15: Fokus på dine udfordringer

20. august 2014  |  HK Kommunal  |  Chefgruppen  |  DL  |

Er det vigtigst for dig at få mere i løn, eller vil du hellere have betalt din frokostpause? Vil du gerne have bedre muligheder for efteruddannelse eller er arbejdsmiljøet vigtigere?

Overenskomstforhandlingerne for 2015 nærmer sig, og som noget nyt kommer bestyrelsen og formandsskabet for HK Kommunal rundt i landet, ud i afdelingerne og ud på din arbejdsplads for at høre, hvad der er vigtigt for netop dig.

- Vi vil gerne engagere medlemmerne i højere grad op til overenskomstforhandlingerne. Det er mit indtryk, at mange ikke tænker ret meget over det i hverdagen, og derfor vil vi gerne have, at medlemmerne også oplever, at de har indflydelse på de temaer, vi skal diskutere ved overenskomstforhandlingerne. Før i tiden har forretningsgangen været lidt tung, og medlemmerne skulle igennem mange led for at blive hørt. Nu kan man komme direkte til os, hvis man har nogle input, forklarer formand i HK Kommunal, Bodil Otto.

De to kampagneuger kører fra 1. til 12. september, hvor formand Bodil Otto og næstformand Mads Samsing sammen med hele HK Kommunals bestyrelse rejser rundt og besøger lokale afdelinger og arbejdspladser. Der vil være forskellige events som morgenbrødsuddeling, frokostmøder, fyraftensmøder og oplæg, der kan lægge op til diskussion.

Ikke bare et ta-selvbord

- Jeg er sikker på, at der er rigtig mange gode idéer derude, og jeg glæder mig til at høre, hvad der bliver talt om og diskuteret på arbejdspladserne. Og ikke mindst hvad der betyder noget for det enkelte medlem. Derudover er det rigtigt vigtigt for mig at gøre opmærksom på, at det hele handler om prioriteringer.Jeg vil gerne have medlemmerne til at forstå, at det ikke bare er et ta-selvbord; men at hvis vi skal have mere af det ene, så bliver det på bekostning af noget andet, understreger Bodil Otto.

Hun forudser, at nogle af de vigtigste temaer til næste års overenskomstforhandlinger bliver arbejdstid, frokostpause, arbejdsmiljø og selvfølgelig løn.

- KL har ikke meldt så meget ud endnu. Men de har signaleret, at de går meget op i tillidsrepræsentant- og MED-systemet. Til de sidste forhandlinger ville KL have, at suppleanterne ikke længere skulle beskyttes mod fyringer på samme måde som tillidsrepræsentanterne, så det bliver interessant at se, om det stadig er et tema for dem, siger Bodil Otto.

- Vi skal også finde ud af, om KL fortsat er med på den reguleringsordning, som gør, at vi stadig følger lønudviklingen i det private, så vi sikrer, at vi kommer med op, ligesom vi gik med ned, siger Bodil Otto.

Hun ser også frem til at høre fra medlemmerne, om der skal være mere fleksibilitet i arbejdstiden.

- KL bliver ved at sige, at det er et stort problem med fleksibiliteten, men vi kan ikke få dem til at uddybe, hvad problemet er. Så jeg glæder mig til at høre medlemmerne, hvad de mener om den sag, og om det skal være et tema til forhandlingerne, siger HK Kommunals formand.

OK15 HK Kommunal Overenskomst HK-medlemmer

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK