Lykkes med din sprogpolitik

20. august 2014  |  Vigdis Jensen

Du har fået til opgave at udarbejde en sprogpolitik og vil gerne sikre dig, at den ikke lider en stille død på skrivebordet

Det man skriver, er man selv
Tillykke med tiltaget! Du får et ordentligt cyberspaceskulderklap her fra sprogpedanten, der er glad for, at du vil underlægge godt og korrekt sprog kvalitetssikring på lige fod med virksomhedens øvrige produkter. Vores sprog afspejler uendeligt meget mere end grammatiske kompetencer. Det reflekterer vores personlige værdier og ikke mindst produkternes og serviceniveauets kvalitet. Derfor er det så vigtigt, at sproget er både korrekt og opdateret, men – måske endnu vigtigere – også præcist og forståeligt. Tiden, hvor tunge og indviklede tekster brillerede ved deres uforståelighed, er for længst forbi. Vi modtager så ufatteligt store mængder information, at vi ikke gider spilde vores tid på tekster, som ikke er umiddelbart forståelige og korrekte. Signalværdien i at skrive godt og rammende er ubetalelig. Omvendt overføres et signal om sproglig lemfældighed direkte til virksomhedens levebrød. Sjuskede og fejlbehæftede tekster leder – desværre – modtagernes tanker hen på en sjusket og fejlfyldt organisation.

De tre faser
1) Udarbejdelse af brugertilpasset sprogpolitik.
2) Implementering af sprogpolitik. Herunder eventuelle nødvendige kurser og løbende kontroller eller hjælp til selvhjælp.
3) Vedligehold. Løbende stikprøver til analyse af ændringer i sprogbrugen. Herunder analyser af sætningslængder, brug af substantiver, brug af neutrale hhv. ladede ord, antal passiver frem for aktiver o.l. Involvering og engagering af brugerne er essentielt i denne fase.

Det første bump
Første bump på vejen, som du ikke kan styre om, bliver de forandringsskeptiske medarbejdere, der allerede inden sprogpolitikkens fødsel er imod den. At nære modvilje mod forandringer er et grundinstinkt i menneskets natur og beror i dette tilfælde på frygten for det ukendte, for mere arbejde eller for uønskede ændringer i de daglige opgaver, som i forvejen fungerer fint. Det handler alt sammen om at gøre det ukendte kendt og på dén måde fjerne usikkerheden. Du skal derfor gøre politikken til et fælles projekt og involvere absolut alle, som skal bruge de nye retningslinjer. Du skal tydeligst muligt vise, hvordan de nye arbejdsrutiner er en fordel for dem og stille dem spændende eller sjove aktiviteter i sigte. Engagement og feedback fra brugerne selv er vitalt for en succesfuld og aktiv sprogpolitik. Opbakning fra ledelsen skal desuden heller ikke undervurderes, for uden udtalt opbakning kommer selv den dygtigste kommunikationsafdeling ingen vegne, og uden ledelsesopbakning kan eventuelt kritiske medarbejdere umuligt overbevises.

Gør arbejdet til en leg
Hvis bare alt arbejde kunne være sjovt. Det vil jeg imidlertid vove at påstå, at det desværre ikke kan. Hvis nogen er uenige med mig, håber og beder jeg til, at de smider en kommentar under artiklen. Det er altid sjovest at arbejde; når man ikke føler, at man arbejder, så sørg for at udnytte enhver mulighed, I får for at gøre arbejdet sjovere at udføre. Medarbejderne skal i alle tilfælde motiveres, ikke tvinges, og der er ikke noget, der engagerer som fx en lille konkurrence. Sæt Scrabble, pennalhuse, seje kuglepenne, sprogapps, økologiske lækkerier eller andet på højkant, og sæt medarbejderne til fx at finde den bedste og dårligste (eksterne) mail, give den bedste forklaring på et givent fagudtryk, finde ti sprogfejl i en udleveret tekst eller spotte stavefejl i en udleveret tekst.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK