I Tårnby Kommune er de vilde med administrationsbachelorer

20. august 2014  |  Administrationsbachelor  |  HK Kommunal  |

Thomas Fich (TV) er glad for de mange perspektiver i uddannelsen, som  sekretariatschef Mikkel Flatau (TH) mener kombinerer det bedste fra HK'ere og DJØF'ere.

Inden for de seneste år har Tårnby Kommune fastansat tre administrationsbachelorer og haft endnu flere i praktik. De er dygtige til at bygge bro mellem den traditionelle HK’er og akademikeren, mener sekretariatschefen.

Første gang Mikkel Flatau, som er sekretariatschef for Arbejdsmarkeds- og Sundhedsforvaltningen i Tårnby Kommune, hørte om administrationsbachelorer er nogle få år siden.

– Jeg blev kontaktet af en praktikkoordinator fra Metropol, som spurgte, om vi ville have en i praktik. Og ærlig talt tænkte jeg ”en praktikant der læser til administrationsbachelor? Hvad pokker er nu det for noget?”, fortæller Mikkel Flatau.

Han skulle hurtigt blive klogere. Trine, som forvaltningen fik i praktik, viste sig at være overordentlig dygtig og banede vejen for andre administrationsbachelorer i Tårnby Kommune.

– Vi kunne jo sætte hende til alt muligt, og hun kastede sig bare ud i det. Og det er i virkeligheden nok meget kendetegnende ved administrationsbachelorer. De er ikke så bange for nye opgaver og mange forskellige opgaver. Administrationsbachelorerne udfylder det hul, der kan være mellem traditionelle HK’ere og akademikere. De bygger simpelthen bro, forklarer Mikkel Flatau.

Thomas Fich sidder ved siden af og nikker. Han er en af de populære administrationsbachelorer i Tårnby Kommune, og er enig i, at hans rolle ligger et sted mellem den traditionelle administrative medarbejder og akademikeren.

– Jeg valgte uddannelsen efter først at have læst HA almen på Copenhagen Business School og senere økonomi og it på Syddansk Universitet. Begge dele blev for ensformigt. Men jo længere jeg kom med administrationsbachelor-studiet jo mere rigtigt blev det, fordi der var mange forskellige perspektiver i uddannelsen.

Bachelorer bygger bro

Thomas Fich og Mikkel Flatau er enige om, at hverken traditionelle HK’ere eller akademikere skal føle sig truet af de nye administrationsbachelorer. Netop fordi de udfylder en rolle, der ligger mellem de to faggrupper.

– Hvor nogle Djøf ’ere kan være udviklingsorienteret på en måde, hvor indsatsen ikke forankres i driften, og mange idéer går hen og bliver for ”luftige” og ukonkrete, så kan den traditionelle HK’er have et for rendyrket fokus på administrationen og den klassiske sekretariatsfunktion. Administrationsbachelorerne kombinerer på mange områder det bedste fra de to verdener. De er ikke så bange for at få jord under neglene, og de husker, at tænke driften med, når der skal udvikles nye løsninger, forklarer Mikkel Flatau.

Thomas Fichs titel er administrativ medarbejder og han er medlem af HK.

Alligevel er det ikke helt de samme opgaver, han løser, som hans kontoruddannede kolleger.

– Jeg har for eksempel ingen borgerbetjening eller sagsbehandling. Selvfølgelig tager jeg nogle telefoner engang imellem, men ikke decideret borgerbetjening. Og faktisk har jeg kun en enkelt fast driftsopgave, som måske tager et par timer om ugen. Jeg laver budgetopfølgning, og derudover sidder jeg i øjeblikket som koordinator for kommunens sundhedsplan, og så hjælper jeg et bosted med at bruge et nyt it-system og holde styr på økonomien, fortæller Thomas Fich.

Tæt på både strategi og drift

Før de tre administrationsbachelorer blev ansat, var der om ikke vandtætte skotter, så i hvert fald en lille Berlinmur mellem de forskellige funktioner i afdelingen, beskriver Mikkel Flatau.

– Det var meget delt op i ren administration, sagsbehandling og økonomi. I dag er der skabt bedre integration mellem de enkelte dele, som i højere grad supplerer hinanden. Faktisk er en af administrationsbachelorerne efter halvandet års ansættelse allerede avanceret til faglig koordinator. Det er selvfølgelig personbåret, men dette er ikke så let at gøre, fordi man inden for en stærk faggruppe typisk gerne vil have, at koordinatoren skal have samme faglige uddannelsesbaggrund. Men her fungerer det overraskende godt, og der er blevet skabt et ”fælles sprog”, understreger Mikkel Flatau. Ifølge Thomas Fich, er noget af det bedste ved jobbet i Tårnby Kommune, at der er mange forskelligartede opgaver, og at man både er tæt på driften og tæt på ledelsen.

– Der er ikke langt fra en konkret borgersag, som man samarbejder med sagsbehandlerne om, til man holder møde med ledelsen om en ny strategi. Man har en stor indflydelse, når man er så tæt på begge dele. Det synes jeg er rigtig spændende, siger Thomas Fich.

Og fremtiden for kommende administrationsbachelorer tegner lys, hvis man spørger sekretariatschefen.

– Det er ikke nogen hemmelighed, at vi faktisk er blevet ret glade for dem. Det er imponerende, som de kan komme direkte fra studiet og indgå i driften og det daglige arbejde fra dag ét. Og så er praktikken rigtig vigtig, både for os og for dem. Vi har helt sikkert ikke ansat den sidste administrationsbachelor, siger Mikkel Flatau.

Administrationsbachelorer i HK

Administrationsbachelorerne har deres egen landsforening i HK. Læs alt om den her.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK