Haves: Langt til skole - Ønskes: Mere fleksible skoler

21. august 2014  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen

Som lægesekretærelev på Bornholm er der langt til skole – m-e-g-e-t langt. Og eleverne så gerne, at skolerne viste dem lidt større fleksibilitet i kravet til personligt fremmøde.

De er elever på Bornholms Hospital. Og det er de super glade ved. Men slangen i paradiset er en tur på 180 kilometer, hver gang den to-årige uddannelse rummer et skoleophold. Og det gør den cirka fire gange undervejs – plus det løse.

- Afstanden er en stor udfordring, som vi godt kunne tænke os at være foruden, siger Benja Engel og får heftige nik fra sine elev-kolleger.

Alle er de dog godt klar over, at løsningen ikke ligger lige for. Og det bekræfter DL-elevformanden dem i. Hun har netop været på besøg hos sine kolleger i Rønne og anerkender fuldt ud deres store udfordring.

- Det er klart, at den lange tur til skolen kan være lidt af en pestilens. Men studieordningen er det bare svært at gøre noget ved. Til gengæld kunne jeg godt tænke mig, at skolerne blev lidt mere fleksible i deres krav til de bornholmske elever om fremmøde. I hvert fald i forhold til de skoleophold, der kun varer måske en enkelt dag og i forhold til at få vejlederens underskrift på deres problemformulering til fagprøven, siger hun.

Ingen arbejdsløshed her

Elever på Bornholms Hospital

Fire af de fem elever på Bornholms Hospital med DL-elevformand Line Fønss i midten. I uniformen er det Benja Engel. Og de øvrige hedder Camilla, Pernille og Jenny.

På den positive front befinder eleverne på Bornholm sig i en lukrativ jobsituation. Her er ingen udsigt til arbejdsløshed blandt lægesekretærer, og alle fem nuværende elever regner da også med at få job, når de er færdiguddannede.

- Det er dejligt at høre, at de har gode jobmuligheder, og at de ikke som mange andre unge uddannes til ledighed og bliver tvunget til at søge væk fra øen for at få job, siger Line Fønss. I samme åndedrag glæder hun sig over, at elevindtaget på Bornholm i år fordobles fra de sædvanlige to pr. år til denne gang fire. Også selvom hun ser en klar sammenhæng mellem den aktuelle mangel på færdiguddannede lægesekretærer og det øgede elevindtag.

- Jeg ved, at bornholmske ledende lægesekretærer har været rundt på skolerne for at reklamere for Bornholm og deres ledige job. Men så længe de ikke kan få nogen til at flytte den vej, kan vi jo kun glæde os over, at de øger antallet af elevpladser, siger elevformanden.