OK 2015: SÅ kan du godt glæde dig …

21. august 2014  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen

Om få dage lyder i hele hovedstadsområdet startskuddet til en storstilet – og sjov – kampagne, som gerne skal få alle i kommunerne og regionen til at springe op af stolene og gi' deres besyv med.

De første ti dage i september vil ordet overenskomst lyse i neon som overskrift for en lang række sjove og spændende aktiviteter i HK Kommunal Hovedstaden. For en ny runde overenskomstforhandlinger nærmer sig. Og bag kravene hertil skal gerne stå et solidt flertal af medlemmerne.

- Vi har i HK Kommunal besluttet at gøre forberedelsen til de næste overenskomstforhandlinger anderledes, end vi plejer. Ideen er at give så mange medlemmer som muligt en chance for at komme med deres besyv og deres ønsker. Vi vil jo gerne gøre det så godt vi kan for medlemmerne, og derfor slår vi fra nu af de helt store ører ud, siger Hans-Henrik Christensen, faglig chef i HK Kommunal.

I alt kommer der gang i den 31 forskellige steder i hele hovedstadsområdet. Og fra afdelingens side understreges det, at indsatsen ikke kun er rettet mod de nuværende medlemmer, men i høj grad også mod de, der gerne skulle blive det. Og så håber Hans-Henrik Christensen, at der vil møde rigtig mange op den dag – til næste forår – der skal stemmes om den nye, færdigforhandlede overenskomst. Sidst var stemmeprocenten 38, og den skal gerne meget længere op, siger han.

- Tidligere har der måske været en tendens til, at folk tror, at de gode arbejdsvilkår er en given ting. Men det står jo ikke i nogen lov, hvordan vores løn og arbejdsforhold skal være. Det er noget, vi selv skal finde ud af og slås for. Og det skal vi jo bare være rigtig glade for, påpeger den faglige chef.

Massevis af arrangementer

Startskuddet til OK-2015 lyder i uge 36 og 37, som er udnævnt til kampagneuger. HK Kommunal Hovedstaden har valgt at give HK-klubberne mange forskellige aktiviteter at vælge mellem, når det gælder arrangementer for medlemmerne. Og efter at de nu har besluttet sig, er planen for, hvad der skal ske, på plads.

- Og det er ikke så lidt. Vi er fuldstændig overvældede over opbakningen til kampagnen. Og jeg vil bare sige, at medlemmerne godt kan begynde at glæde sig, siger Hans-Henrik Christensen.

De mange arrangementer rummer alt fra fyraftensmøder til workshops, arbejdspladsbesøg og sjove og hyggelige events. På workshops vil ansatte og politikere fra afdelingen komme med et kort oplæg og derefter lægger op til dialog med medlemmer og medlemmer-in-spe. Og gæsterne ved arbejdspladsbesøgene er også både ansatte og politikere fra afdelingen.

Foruden de valgfri arrangementer har afdelingen på forhånd planlagt nogle faste indslag i de to kampagneuger. Det er en workshop inde i afdelingen samt fire events på konkrete arbejdspladser. Disse arbejdspladser er Høje-Taastrup Kommune, Hørsholm Kommune, Regionsgården og en større kommunal arbejdsplads i Københavns Kommune. Her vil der enten blive serveret morgenkaffe og rundstykker eller stillet en isbod eller en pølsevogn op.

Sådan forløber OK-2015

• 1.-10. september 2014: Kampagnedage
  • 15. september: Sidste frist for indsendelse af overenskomstkrav til afdelingen
  • 19. september: Udtagelse af afdelingens overenskomstkrav
  • 9.-10. oktober: Udtagelse af generelle KTO-krav
  • 17. december: Udveksling af overenskomstkrav med KL og Regionerne
  • Januar og februar 2015: Overenskomstforhandlinger
  • Marts og april: Orienteringsmøder, urafstemning m.m.