Pensionen voksede i halvår med uhørt lave renter

21. august 2014  |  HK Stat  |

Sampension bruger stadigt færre penge på at administrere blandt andre de statsansatte HK’eres pensioner. Samtidig har selskabets investeringer sikret et højt afkast. Det viser halvårsregnskabet. Udsigten for andet halvår er knapt så lys, vurderer direktøren.

I løbet af årets første 6 måneder hentede Sampension 13,1 milliarder kroner hjem i afkast på sine investeringer. Selskabet har aktiver på i alt 220 mia. kroner. Investeringsafkastet for kunder med gennemsnitsrente nåede op på 10,9 procent.

Kunder med markedsrente – det vil sige dem, hvis ordning hedder 3 i 1 Livspension, fik et afkast på deres opsparing på op til 6,9 procent. De yngste fik det højeste afkast. Det hænger sammen med, at investeringsprofilen ændrer sig med alderen. De yngste kunder på markedsrente har den højeste andel af aktier. Afkastet i markedsrente ligger i den bedste halvdel blandt pensionsselskaberne, oplyser Sampension.

En kunde på fx 45 år med markedsrente fik afhængig af sin individuelle investeringsprofil 5,3, 5,8 eller 6,5 procent afkast i første halvår af 2014. Kunder på 64 år har i første halvår fået mellem 4,6 og 4,9 procent ud af deres opsparing.

Samtidig har Sampension skåret ned på sine omkostninger til administration. Det seneste år er omkostningen per forsikret faldet med 5 procent – fra 212 kroner til 201 kroner om året.

Afkastet af investeringer i gennemsnitsrenteproduktet blev på 10,9 procent, efter at der er sat 2,5 procent af til såkaldt renteafdækning. Med det resultat stryger afkastet helt til tops, konstaterer selskabet. Det høje afkast ændrer ikke ved den depotrente, kunder på gennemsnitsrente er sikret.

- Vores målsætning er solide, langsigtede afkast. I tråd med strategien får vores kunder i dag nogle af af de allerbedste afkast i branchen i forhold til den risiko, der er i investeringerne,« siger Hasse Jørgensen, administrerende direktør i Sampension.

Han vurderer samtidig, at udsigterne for afkastet resten af 2014 er knapt så lyse.

- Efteråret i finansmarkederne tegner sig mere vanskeligt. De internationale aktiebørser bærer præg af større uro, og værdien i de internationale obligationer vil fortsat være begrænset. Vi holder fast i høj spredning af risiko, herunder fokus på alternative aktiver med nye investeringer i unoterede aktieselskaber, ejendomme og infrastruktur mv., forklarer Hasse Jørgensen.

Som noget nyt er Sampension begyndt at investere i grøn energi. Selskabet har sat penge i 10 3,3 megawatt vindmøller ved Varde. Investeringer i et offentligt-privat hospitalsbyggeri i Vejle markerer, at Sampension er begyndt at føre sin plan for at investere i første omgang fem milliarder kroner i såkaldte OPP-projekter i Danmark.

Pensionspenge på vej til offentlige projekter

Du kan tjekke udviklingen i den egen pension ved at logge dig ind påsampension.dk

Læs mere om halvårsregnskabet hos Sampension Flot første halvår i Sampension

Pension