Psykisk terror mod ansatte: HK melder telemarketingcenter til politiet

22. august 2014  |  Sydjylland  |  HK Privat

HK Sydjylland har anmeldt Telemarketingcentret ApS i Horsens til politiet for brud på arbejdsmiljøloven.

Ekstra Bladet 22.8.14 - politianmeldelse

Ekstra Bladet skriver fredag den 22. august to sider om Telemarketingcentret og HK Privat Sydjyllands politianmeldelse.

En hverdag med psykisk terror, overvågning og sygemeldinger på grund af personhetz fra chefen får nu HK Privat Sydjylland til at melde Telemarketingcentret Aps i Horsens til politiet for adskillige brud på arbejdsmiljøloven.

Firmaets ejer, Torben Larsen, og hans hustru har igennem flere år været skyld i, at medarbejdere er brudt sammen psykisk efter skældud og chikane.

HK er blevet kontaktet af en lang række nuværende og tidligere medarbejdere, der samstemmende fortæller om den hårde behandling på arbejdspladsen.

- Det er fuldstændigt uacceptabelt og ulovligt, at mennesker bliver psykisk ødelagt af at gå på arbejde. Endda på grund af chefen. Vi har prøvet at gå i dialog med firmaet, men lige lidt hjælper det. Derfor beder vi nu politiet om at gribe ind, siger formand for HK Privat Sydjylland, Henny Fiskbæk.

- I de sidste 7 år har firmaet haft flere hundrede ansatte i alt, men sjældent mere end 10 af gangen.
De oftest yngre medarbejdere har været udsat for en brug-og-smid-væk-behandling fra chefens side. Derfor holder de fleste til meget kort tid på arbejdspladsen, før de får nok, siger Henny Fiskbæk.

- Alt for mange ansættelser i det firma er endt med skældud, grædeture og uberettigede opsigelser. Jeg vil ikke selv lade mig ansætte et sted, hvor der er risiko for at blive syg af at gå på arbejde, siger Henny Fiskbæk.

Flere medier har taget sagen op, og den er blevet omtalt i blandt andet Ekstra Bladet (link udløbet 14/11/16), Horsens Folkeblad (link udløbet 21/06/17)
og P4 Østjylland.

Over for Ekstra Bladet afviser Torben Larsen alle beskyldninger fra HK Privat Sydjylland og fra de ansatte. Og han mener, at HK "forsøger at jagte" ham og hans virksomhed, fordi Telemarketingcentret ikke har overenskomst.
- Virksomheden er godkendt af Arbejdstilsynet, både hvad angår det fysiske og psykiske arbejdsmiljø, siger han til Ekstra Bladet.

Læs også:

Fagpolitisk kommentar: Derfor var det nødvendigt at gå til politiet

Arbejdsmiljø Mobning og chikane