De cykler bøgerne hjem til borgerne

25. august 2014  |  HK Kommunal  |  Fie Jessien Klarlund

Furesø Kommunes biblioteker tilbyder nu en service, hvor borgerne kan bestille en kasse med bøger, som bliver bragt ud til dem med cykelbude.

Bibliotekerne i Furesø Kommune indviede 25. august en ny og anderledes service, hvor borgerne kan tegne abonnement på en bogkasse og få den cyklet hjem til sig af cykelbude fra det beskyttede cykelværksted Pedalartisten.

Projektet, som er en del af “Danmark Læser”-kampagnen, blev skudt i gang af kulturminister Marianne Jelved (R), der klippede snoren, så de første cykelbud kunne køre ud med kasser. Projektet løber frem til december (Linket virker ikke pr. 21. juni 2017).

Kvik-kasse udfordrer hjernen

Kulturminister Marianne Jelved indviede projektet, hvor bogkasserne bringes ud af voksne udviklingshæmmede, der er tilknyttet et beskyttet cykelværksted.

Borgerne kan for eksempel tegne abonnement på en A-Kasse, der består af aktuel litteratur om hverdagen eller en Kvik-Kasse, der består af romaner, der udfordrer hjernen.

Man kan også vælge Lytte-Kassen med lydbøger til bilen, løbeturen eller ved strygebrættet. Til børnefamilierne er der kasser med lidt godt til både børn og forældre:  Kig-Kassen med pegebøger, Krudt-Kassen til de lidt større børn og Ka´Selv-Kassen, hvor der er læs-selv-bøger, fortæller biblioteksassistent Lone Thostrup, der er med i projektet.

- Der er allerede 60 borgere, der har lavet bestillinger, og min opgave er at klargøre nye bøger til udlån og registrere bogkasse-udlånene i bibliotekssystemet, fortæller Lone Thostrup, der har været ansat i kommunen i 35 år (tidl. Farum Kommune) og har været biblioteksassistent i de seneste 14 år.

Bogkasserne – matcher tendenser i tiden

Ideen til bogkasserne opstod på en workshop om ”Danmark læser”-kampagnen, fortæller bibliotekar Helle Winther Olsen, der er projektleder:

- Det er så populært at få grøntsags- og fiskekasser bragt hjem til sig. Så hvorfor ikke en bogkasse? Det er nemt og praktisk for travle menneske, for kan du ikke komme til bogen, kommer bogen til dig, siger Helle Winther Olsen, der også lægger vægt på, at udbringningen giver glæde og mentalt overskud for de voksne udviklingshæmmede hos Pedalartisten, som cykler ud med bøgerne.

Skole, bibliotek og kultur

vind præmier i vores quiz