HK-formanden i forreste linje

25. august 2014  |  Østjylland

Formand for HK Østjylland Viggo Thinggaard sprang op på frontens forreste skanse, da fagbevægelsen og regeringen for alvor krydsede klinger om dagpegereglerne - nu nægter han at deltage i et strategisk tilbagetog

Viggo Thinggaard, formand for HK Østjylland

Viggo Thinggaard

Det blev en særdeles travl tid for formand for HK Østjylland, Viggo Thinggaard, da debatten om dagpengereglerne for alvor tog fart i ugen fra den 18. august og frem. Og sagen fortsætter, både i forhold til regeringen og internt i LO, hvor det sidste ord ikke er sagt.

Et åbent brev til statsministeren fra samtlige 10 LO-formænd i Region Midtjylland var med til at give debatten fart. Viggo Thinggaard havde som formand for LO Silkeborg-Favrskov taget initiativ til brevet, og denne fælles stemme fra den midtjyske fagbevægelse vakte opsigt i både de lokale og landsdækkende medier. I TV måtte LO- og HK-formanden for rullende kameraer flere gange uddybe kritikken af regeringen i dagpengespørgsmålet, og samtidig fik det åbne brev fra LO Region Midtjylland sit helt eget liv på de sociale medier, hvor det gennem utallige delinger blev læst af adskillige tusinde brugere.

Forestår ikke statsministeren

- Vi kan efterfølgende konstatere, at vi er trængt igennem til både regering og Folketing, siger Viggo Thinggaard og henviser til, at både regeringspolitikere og andre folketingsmedlemmer har henvendt sig om sagen, der endnu en gang er blevet særdeles varm for regeringen.

Baggrunden er velkendt. Statsminister Helle Thorning-Schmidt meldte efter sin ferie klart ud, at der ikke vil ske ændringer af dagpengereglerne før den særlige dagpengekommission har talt. Denne udmelding provokerede mange faglige ledere, deriblandt Viggo Thinggaard:

- Langt flere end forventet har mistet retten til dagpenge og oplever en menneskelig og økonomisk deroute, og set i det lys forstår jeg simpelthen ikke statsministerens udmelding. Vi er jo ikke i tvivl om, at der er behov for en langsigtet løsning i form af en kortere genoptjeningsperiode. Det behøver hverken vi eller statsministeren vente på dagpengekommissionen for at vide, siger Viggo Thinggaard.

”Dumt af Harald Børsting”

Da LO-formand Harald Børsting senere forsøgte at komme regeringen i møde, blev Viggo Thinggaard stående på skansen i stedet for at gå med i et strategisk tilbagetog. Han var ikke tilfreds med en lappeløsning, hvor man behandler symptomer og ikke deres årsag, og han gav udtryk for dyb uenighed med Harald Børsting. Disse udtalelser blev sendt ud over Ritzau til alle landets medier.

Men her slutter det ikke. Fremadrettet vil formanden for LO Silkeborg-Favrskov og HK Østjylland fortsat have fokus på sagen, og internt i LO er sagen absolut ikke slut:

- Her har vi en mellemregning, vi skal have gjort op. Det var dumt af Harald Børsting på den måde at forsøge at lægge sagen død, og jeg synes, at han blander æbler og pærer. Vi er da enige i, at der skal gøres noget for de hårdest ramte nu og her, men det ændrer ikke på, at de alt for stramme dagpengeregler skal ændres, og LO-formanden burde lytte mere til sit bagland. Vi skal huske, at LO ikke er et politisk parti; vi skal varetage medlemmernes interesser, uanset om det er en blå eller rød regering, der er ved magten, siger Viggo Thinggaard.

At Dansk Folkeparti melder ud, at dagpengesagen skal være et emne for en eventuel borgerlig regering, virker useriøst, mener Viggo Thinggaard:

- Det var jo dem selv, der foreslog halveringen af dagpengeperioden. Det skete i maj 2010 under forhandlingerne med VK-regeringen om en genopretningsplan for dansk økonomi.

På den baggrund tvivler HK-formanden på Dansk Folkeparti og en ny borgerlig regering som garanter for dagpengene.

Se også http://www.hk.dk/Aktuelt/Nyheder/2014/08/19/Vrede-i-LO-Midtjylland-Taenk-om-Helle

Dagpenge

i HK Østjylland