HK Stat: Ingen grund til at fravige overenskomster

25. august 2014  |  HK Stat  |

I foråret 2014 kunne kommuner, regioner og stat indstille arbejdspladser til forsøg med at se bort fra overenskomster med det formål at gøre den offentlige sektor mere effektiv. Kun 3 ud af 12 indstillinger er statslige. Det svarer til HK Stats forventning om, at behovet herfor er mindst i staten, hvor overenskomsten i forvejen giver rig mulighed for at indgå lokale aftaler.

Da regeringen forhandlede økonomi for 2014 med KL og Danske Regioner, blev det aftalt at sætte en ordning i gang, hvor arbejdsgiverne i stat, regioner og kommuner kunne indstille arbejdspladser til forsøg med at fravige overenskomsterne – ud fra tesen om, at disse kan stå i vejen for effektiviteten i den offentlige sektor.

I alt har 12 offentlige organisationer – heraf 3 statslige – ansøgt om til sammen 26 forsøg på enkelte arbejdspladser. ’Stor interesse for forsøgsordningen’ skriver Økonomi- og Indenrigsministeriet om ansøgertallet på sin hjemmeside, mens arbejdsmarkedsforsker og adjunkt ved Københavns Universitet Nana Wesley Hansen ifølge A4 ikke ser 26 som særligt mange i betragtning af, at alle offentlige arbejdspladser har haft muligheden for at søge om fritagelse fra overenskomster.

Læs hos A4: Chefer vil styre uden om overenskomster

- Ansøgninger om 26 forsøg lyder ikke af ret mange i mine ører, så der er nok ikke et stort og brændende ønske om at ændre på overenskomsterne, siger hun.

Inden forsøgene kan realiseres, skal Moderniseringsstyrelsen, Danske Regioner og KL forhandlede med de faglige organisationer på de respektive områder, hvilket skal gå i gang i løbet af efteråret 2014. De generelle aftaler som ferie og barsel kan ikke indgå i forsøgene.

HK Stat har ikke haft forventning om, at mange statslige arbejdsgivere ville ansøge om at fravige overenskomsterne – og forventer derfor heller ikke at skulle forhandle overenskomstfravigelser i større grad.

- Efter vores opfattelse er det allerede muligt at indgå lokal aftale inden for de rammer, som overenskomster giver for lokal tilpasning – og hvor det jo er tillidsrepræsentanterne, som har kompetencen til at indgå aftaler, siger faglig chef i HK Stat Tina Green.

Forslag om fællesoverenskomster

I alt har 8 kommuner, som den største ansøgergruppe, sendt forslag ind om forsøg. Fx Horsens Kommune at få fælles overenskomster for visse grupper af ledere og konsulenter, hvor de får løn efter uddannelsesbaggrund og ikke efter deres funktioner og ansvar. En lignende fælles overenskomst vil man gerne have på den statslige arbejdsplads, University College Nordjylland (UCN), hvor der er planer om at oprette et praktisk serviceteam bestående af 15-20 medarbejdere organiseret i HK Stat, Prosa og 3F.

Tina Green ser ikke et behov for fælles overenskomster og påpeger, at der i de eksisterende overenskomster allerede er mulighed for, at man kan samle forskellige medarbejdergrupper under samme hat og give dem samme basisløn. Desuden kan en sådan aftaleproces let blive lang og besværlig.

- Hvis man indgår fælles overenskomster, skal de deltagende forbund gennem en større mølle med at blive enige med hinanden, og herefter er der ofte en kolossal binding på, at man næsten skal være enige til evig tid, siger hun.

Også Forsvarsministeriet har sendt en ansøgning ind, der handler om at ændre på arbejdstidsforholdene i HK Stats organisationsaftale. Ønsket er at indskrænke grænserne for optjening af overarbejde ved at udvide grænserne for, hvornår en medarbejder selv har afgørende indflydelse på arbejdets tilrettelæggelse og arbejdstidens placering.

- Hensigten med forslaget er åbenlyst at spare penge på overarbejdstidsbetaling, snarere end at afprøve nye muligheder, som ikke kan lade sig gøre i dag, siger faglig konsulent i HK Stat Thomas Lynge Madsen og påpeger, at der i dag allerede er gode muligheder for fleksibilitet med HK Stats overenskomst.

Fristen for at søge Økonomi- og Indenrigsministeriet om at være med i ordningen udløb den 2. juni 2014. Når forsøgene sættes i gang til efteråret, vil de løbe frem til foråret 2017.