Hurtig afklaring

25. august 2014  |  Østjylland

Møde 9. september for tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter om deres nye opgaver i forbindelse med den nye sygedagpengereform

Møde om nye sygedagpengereler

Sygedagpengereformen, der trådte i kraft 1. juli, giver nye opgaver og udfordringer til fagforeningen - og ikke mindst arbejdsmiljø- og tillidsrepræsentanterne - som ofte vil spille en vigtig rolle i bestræbelserne på at få den sygemeldte tilbage på arbejdspladsen.

De vigtigste ændringer i forhold til de gamle regler er, at varighedsbegrænsningen er afskaffet, og at der indføres revurdering efter 22 ugers sygdom. Desuden får man ret til et jobafklaringsforløb, hvis sygedagpengene ikke kan forlænges; og der indføres en ny ydelse, ressourceforløbsydelsen, der er uden tidsbegrænsning under jobafklaringsforløb.

Lovændringerne berører ikke retten til løn under sygdom.

Tillidsrepræsentanten har fingeren på pulsen

Reformen lægger op til, at den sygemeldtes situation og muligheder bliver afklaret hurtigt, og det er i den sammenhæng, at HK og tillidsrepræsentanten kan være en vigtig rådgiver og motivator for den sygemeldte.

- Det gælder f.eks., når et sygemeldt medlem får et tilbud fra sin kommune, et forslag fra sin arbejdsgiver eller lignende. Her er det afgørende, at tillidsrepræsentanten har fingeren på pulsen og kan medvirke til en tidlig og fastholdende indsats, understreger socialrådgiver Steffen Friis fra HK Østjyllands arbejdsskadeteam.

- Når man har været væk fra sin arbejdsplads på grund af sygdom, vil det ofte virke uoverskueligt at komme tilbage til det arbejde, man måtte sygemelde sig fra. I det tilfælde er det afgørende for, om det lykkes at komme tilbage, at arbejdspladsen - f.eks. i form af en fælles henvendelse fra lederen og tillidsrepræsentanten - viser, at man ønsker at få vedkommende tilbage i jobbet. Det kan f.eks. være i form af et tilbud om gradvist at vende tilbage til arbejdet, siger Steffen Friis, der samtidig betoner, at indsatsen ikke kun handler om at få medarbejderen tilbage på arbejdspladsen. Der kan være mange andre mål og opgaver, f.eks. at forhindre sygefravær eller i øvrigt fastholde den pågældende medarbejder.

Fagforeningens værktøjer

For at give afdelingens tillidsfolk et bedre grundlag for at stå godt rustet i en sådan situation, har HK Østjylland indkaldt til et møde tirsdag den 9. september klokken 16.00.
Tilmelding til møde

På mødet vil man blandt andet gennemgå de værktøjer, som fagforeningen og tillidsrepræsentanten er i besiddelse af, når de skal medvirke i arbejdet med at få afklaret de konkrete tilfælde og dermed undgå opsigelser:

• Rådgivning og forklaring af regler/muligheder.
  • Støtte fra tillidsrepræsentanten ved møder og ved tilbagevenden til arbejdspladsen.
  • Overblik over lovgivning og andre aktørers muligheder.
  • Viden om den sygemeldtes fagområde, jobfunktion og virksomhedernes behov.

Samt HK Kvikstart: Skulle uheldet være ude, og du bliver fyret, kan du regne med hjælp fra HK inden for 24 timer. På mødet præsenteres derfor også dette beredskab, som blandt andet omfatter en vurdering af en evt. opsigelse og regler for jobsøgning, IT-værktøjer til jobsøgning, regler om at måtte søge jobs og gå til samtaler i en opsigelsesperiode.

En række værktøjer beskrives mere indgående i denne pjece udgivet af Brancheforeningen Forsikring & Pension i samarbejde med LO, KL og DA: http://www.forsikringogpension.dk/temaer/arbejdsmarked/Documents/Fastholdelsespjece-web.pdf

Arbejdsmiljørepræsentant Tillidsrepræsentant Sygdom

i HK Østjylland