HK.dk logo

Luftfart: Kampen skal kæmpes hen over grænserne

25. august 2014  |  Sydjylland  |  HK Privat

HK Privat Sydjyllands formand kom hjem fra transportarbejder-kongres i Bulgarien med ny inspiration til arbejdet for ordnede forhold på luftfartsområdet.


 
Næsten fire millioner transportarbejdere blev repræsenteret af over 1700 delegerede i Sofia på kongressen, der blev fulgt af mere end 30.000 på Facebook. 

 

Luftfart er pr. definition grænseoverskridende.
Men det samme er kampen for ordentlige løn- og arbejdsvilkår for de ansatte på luftfartsområdet.

Sådan lyder Henny Fiskbæks konklusion, efter at hun i uge 33 deltog som HK Privat Danmarks repræsentant ved International Transport Workers Federation's kongres i Sofia i Bulgarien.
- Kongressen har i den grad givet en større indsigt i den måde, lavprisluftfartsselskaberne opererer og udnytter de enkelte landes lovgivning ved regelshopping. Jeg kom hjem med nogle konkrete forslag til værktøjer, der kan stoppe social dumping. Men ingen tvivl om, at kun en fælles indsats på tværs af grænserne af fagbevægelsen sammen med politikere og de organiserede luftfartsselskaber kan stoppe lavprisselskabernes metoder og redde de selskaber, der giver de ansatte ordnede løn- og arbejdsvilkår, mener Henny Fiskbæk.

Mindre sikkerhed - mere social dumping

Henny Fiskbæk repræsenterede HK Privat Danmark på kongressen i Bulgarien.

Der sker en eksplosiv vækst på luftfarts området, især i Asien og Mellemøsten.
Lavprisselskaberne underminerer overenskomsterne, og for at gøre det billigst muligt er vikarbureauer og regelshopping blevet en del af hverdagen. Sikkerheden trues, og social dumping bliver mere og mere udbredt.

Emirates, Etihad og Qatar Airways byder ind på ruter over hele verden, og det er en trussel mod de eksisterende overenskomstdækkede flyselskaber.
På kongressen fortalte en kabineansat fra Alitalia om en total deregulering af området.
Det har medført en  eksplosion i antallet af lavprisselskaber i Italien, der ikke betaler skat eller afgifter - og et utal af konkurser blandt de etablerede italienske luftfartsselskaber til følge.
Eneste mulighed ifølge den kabineansatte er en regulering på tværs af grænserne, der sikrer, at regelshopping ikke kan finde sted.

En ansat fra Luxembourg fortalte, at Qatar Airways havde købt aktier i et lokalt luftfartsselskab.
De opførte sig efterfølgende, som om de havde  aktiemajoriteten, og der skete adskillige brud på arbejdstagernes rettigheder.
Det resulterede i en stor strejke. De ansatte vandt kampen, og Qatar Airways trak sig ud af Luxembourg.

Det får tilsammen Henny Fiskbæk til at konkludere:
- Der er ingen tvivl om, at civil luftfart er under stort pres overalt i verden. Det vi tidligere har skubbet væk som værende noget, der kun forekom i dårligt organiserede lande, er i en rasende udvikling. Lavprisflyselskaberne og store internationale groundhandlingselskaber stormer frem. Det er kun et spørgsmål om tid, inden vi oplever de første fastansatte overenskomstdækkede medarbejdere blive fyret og erstattet af vikarer og løsarbejdere til væsentlig lavere løn og uden overenskomstmæssige rettigheder.

- Der er kun én vej, sådan som jeg ser det, og det er også den, der bruges i de lande, der er hårdest ramt: Høj organisering og den styrke, det giver – samt øve indflydelse alle de steder, der tages beslutninger, og imødegå deregulering og regelshopping på tværs af lande, siger Henny Fiskbæk.

- Organisering af de unge arbejdere er meget vigtig. De er sårbare og er ofte uvidende om deres rettigheder, og de går efter lavtlønsjob blot for at få arbejde. Det er hovedsagelig dem, lavprisselskaberne har succes med at ansætte, siger hun.

Minimal indflydelse for de ansatte

 

 
Som man måske kan se på diagrammet, er der stor forskel på, hvor stor/lille indflydelse, man som ansat har i de forskellige flyselskaber - alt efter om det er lavprisselskaber eller selskaber med ordnede forhold.

 

Henny Fiskbæk deltog i et debatmøde om, hvordan man tackler lavprisselskabernes indflydelse på overenskomster og ordnede løn- og arbejdsforhold.
Oplægget kom fra professor Peter Turnbull, der er ekspert i civil luftfart.
Her var nogle af pointerne følgende:

På mindre end tre år er der sket et fald på 21 procent i antallet af udbudte overenskomstdækkede flysæder i Danmark. Det betyder, at nu er ca. 50 procent af de flysæder, der udbydes, på lavpris-flyselskaber, på bekostning af overenskomstdækkede luftfartsselskaber.
Markedet er globaliseret og udfordrer derfor vores fagforeningssystem, der er baseret på nationale aftaler.  Det åbner mulighed for regelshopping og dermed social dumping.
Der er brudt med den måde, certifikaterne udstedes på. Hvor flyselskaberne er hjemmehørende, hvor de opererer, og hvor de ansætter folk fra er ikke længere det samme sted. Et eksempel er Norwegian, der er hjemmehørende i Norge, har licens i Irland og hyrer ansatte i Asien.

I det øjeblik de ansatte er ansat igennem et agentur, bliver indflydelsen på, hvordan ens løn og arbejdsforhold er, reduceret til et minimum. Med det resultat at de kreative flyselskaber som Ryanair er i stand til at ansætte f.eks. piloter på individuelle kontrakter, der ikke giver dem nogen form for sikkerhed eller ordnede løn og arbejdsforhold, sygesikring, ferie eller barsel.
Hos Ryanair bruger man systemet med at starte med at ansætte piloten direkte i Ryanair på nogenlunde vilkår, hvorefter man overtaler piloten til at oprette eget firma, og ansætter vedkommende som selvstændig. 

Der er ved at opstå et netværk blandt piloterne, men Ryanairs ledelse infiltrerede dette netværk for at finde ud af, hvem der var en del af det, og det fik konsekvenser for piloterne.
Det har betydet en ekstrem mistro, og ingen får nu uden videre adgang til et nyt netværk.

Hvert år annoncerer Ryanair tusinder af nye ruter.
Det betyder, at deres aktier stiger. Denne opskrivning af aktieværdien bruges til at låne penge og investere i nye fly og dermed ekspandere på de traditionelle flyselskabers bekostning.
Der er dog ikke tale om nye ruter, der bliver aktiveret, de er ren spekulation.

Ryanair lukker ruter fra Billund

Det er typisk, at Ryanair ansætter advokater for at afdække, hvordan de kan omgå de enkelte landes overenskomster og lovgivning.
Ryanair forlanger også store beløb fra de regionale små flyvepladser, hvor de ønsker at starte op.
Dette er for det meste offentlige penge, som dermed bruges til at undergrave ordnede løn- og arbejdsforhold og fremme social dumping.

- Her er Billund Lufthavn et godt eksempel, siger Henny Fiskbæk og tilføjer:
- Ryanairs koncernchef Michael O’Leary har lige været på besøg og meddelt, at han lukker flere ruter ned. Han gjorde et stort nummer ud af at sige, at det er på grund af, at dobbeltbeskatningsaftalen er ændret, så de ansatte skal til at betale skat i Danmark. I samme åndedrag siger han, at han forventer at flyve ud fra Kastrup inden for de næste par år. Men at lufthavnen først skal komme til fornuft og give ham rabat, for han vil ikke betale fuld pris som de andre luftfartsselskaber.

- I mit univers betyder det, at han ikke betaler samme pris som de andre flyselskaber i Billund. Det vil sige, at mine skattepenge indirekte går til at understøtte social dumpning, siger Henny Fiskbæk.

Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Mit HK er din personlige side, hvor du kan fx kan se dine medlemsfordele, kurser og overenskomst.

Log på Mit HK

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Mit HK er din personlige side, hvor du kan fx kan se dine medlemsfordele, kurser og overenskomst.

Log på Mit HK

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Har du glemt din adgangskode?

Få tilsendt en ny kode på sms eller email.

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk