Ved du, hvem der får dine penge, når du dør?

25. august 2014  |  Sydjylland

HK Sydjylland gentager de populære aftenkurser om jura i privatlivet. Nu suppleret med individuel rådgivning om arv og testamente.

Signe Brodtkorb er en af de to advokater fra ADVODAN, som står for kurserne og den individuelle rådgivning.

Du tror måske, at det er ligegyldigt, om du og din partner er gift eller ’bare’ samboende?
Og at dine børn og din partners børn automatisk er ligestillet, når en af jer dør?

Det er udbredte misforståelser, som i værste fald kan give store økonomiske smæk – oven i sorgen, når du eller din partner dør. Men det er misforståelser, som HK Sydjylland i samarbejde med ADVODAN kan hjælpe dig ud af:
Ved fire medlemsarrangementer i efteråret og vinteren om ’Jura i privatlivet’ gennemgår advokaterne Signe Brodtkorb og Signe W. Horstmann den daglige økonomi i ægteskabet/parforholdet, hvordan man sikrer hinanden, og hvordan man undgår arvestrid i familien.

HK Sydjylland har afviklet lignende kurser før, og tilbagemeldingerne fra deltagerne har været meget positive.
Som noget nyt kan du også bestille tid til en gratis individuel rådgivning om arv og testamente nogle dage efter kurset.
Her kan du få rådgivning om, hvordan præcis du er stillet arvemæssigt, og du er velkommen til at medbringe dit nuværende testamente og få det tjekket af advokaten. Arveloven blev lavet om i 2008, så nogle ældre testamenter skal måske opdateres.

Det skal dog understreges, at rådgivningen kun er – rådgivning. Du kan ikke få lavet et (nyt) testamente på selve rådgivningsmødet.

I værste fald står din partner på gaden

Signe Brodtkorb er en af de to advokater fra ADVODAN, som står for kurserne og rådgivningen.
Hun oplever, at arv og testamente er et område, der er omgærdet af misforståelser og manglende viden. Ikke mindst om forskellen på ægteskab og papirløst samliv og om det arveretslige, når der i et forhold er særbørn – altså hvis man har børn fra tidligere forhold eller ægteskaber:

- Mange tror, at hvis de har boet sammen i længere tid, så er det det samme, som hvis de var gift. Men det bliver aldrig det samme i forhold til loven, understreger hun. Samlevende arver ikke hinanden medmindre de har oprettet testamente.
- Når den ene i et samlivsforhold dør, kan den anden i worst case pludselig stå på gaden, fordi den afdødes børn så ejer huset, tilføjer Signe Brodtkorb.
- Ægtefæller arver ikke automatisk hele arven efter hinanden. Efter arveloven arver en ægtefælle og afdødes børn lige.

Det kræver derfor et testamente, hvis man som ægtefæller vil sikre hinanden bedst muligt.
- Hvis ægtefæller lever i en sammenbragt familie, kan det også gå helt galt, hvis ikke de har sikret sig. Man risikerer virkelig, at nogen bliver forfordelt. Ikke fordi, det er folks valg, men på grund af  dødsfaldsrækkefølgen. Og det hele skal jo ikke afhænge af, hvem der ’tilfældigvis’ dør først i et forhold, siger hun.

Testamente på dødslejet

Hun er klar over, at hun arbejder med emner, som mange måske ikke har lyst til at forholde sig til, før de nærmest er tvunget til det.
Og hun har tit – bogstaveligt talt – lavet testamente på et dødsleje. For det sker jævnligt, at døende mennesker tilkalder advokaten til deres hospice eller sygehuset for at få styr på papirerne i sidste øjeblik.

- Det er måske meget naturligt: Man tænker ubevidst, at ’det sker ikke for mig’. Det er noget uhåndgribeligt, som man ikke får forholdt sig til. Så man udskyder - ubevidst - det med testamentet, siger hun.

TV-serien ’Arvingerne”, som blev vist tidligere i år, fik dog rigtig mange danskere til at interessere sig for testamenter. Serien viste de problemer og den splittelse, der kan opstå i en familie, hvis ikke der er styr på papirerne.
- Vi mærkede tydeligt effekten af ’Arvingerne”. Det gav stor efterspørgsel, og vi lavede mange testamenter. Desuden ringede mange for at dobbelttjekke og spørge, om de nu var sikret, som de regnede med, at de var, siger Signe Brodtkorb.

Tilmeld dig

Tilmeld dig kurset ’Få styr på juraen i dit privatliv’ i
Rødekro 11. september
Horsens 8. oktober
Esbjerg 17. november
Kolding 1. december

Deltagelse er gratis for HK-medlemmer.

Tilmeld dig ’Individuel rådgivning om arv og testamente’ i
Rødekro 25. september
Esbjerg 20. november
Kolding 4. december

Rådgivningen er gratis for HK-medlemmer.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK