The Internet of Things

25. august 2014

Hvor langt må vi gå for at lære vores målgruppe at kende?
Snart vil alt, du ejer, blive koblet på internettet og imødekomme dine behov – også dem du ikke kender.

Tingenes internet

Den nære fremtids helt store guldgrube ligger i the Internet of Things, Tingenes Internet. Skim evt. denne artikel, før du læser videre, for at danne dig et begreb om den teknologiske tendens.

Nøglen til succesfuldt salg ligger i kendskabet til modtagerne. Når du kender dit publikum, kan du målrette din markedsføring og udvikle dine produkters funktionalitet og fysiske udformning i henhold til målgrup­pens ønsker og behov. Intet nyt der. Men hvis du er Star Trek-fan eller bare småinteresseret i, hvor tekno­logiens moralsk grænsesøgende indtrængen i vores privatliv bærer salgs- og marketingbranchen hen, bør du hænge på.

Fra sci-fi til virkelighed

The Internet of Things dækker i grove træk over idéen om, at alle vores apparater vil være i stand til at kommunikere med hinanden på en måde, der støtter og effektiviserer vores arbejde. Det er et system af maskiner med indbygget dataindsamlingsteknologi, altså teknologi der kan anvendes til at indsamle oplys­ninger om praktisk talt alt, som it-verdenen ønsker at styre. For at gøre alle de fine ord håndgribelige og forståelige skal du forestille dig en stol som en "ting" i the Internet of "Things". Uanset hvor i verden du befinder dig, vil du gerne have mulighed for at finde ud af, hvor stolen befinder sig, og om den er optaget. For at kunne finde ud af det skal du foretage dig tre ting. Du skal gøre stolen til en smart – også kaldet intel­ligent – stol. Dvs. at du skal give den et unikt id, så du kan skelne den fra andre stole. Du skal sørge for, at den kan kommunikere data videre til dig. Og slutteligt skal du give den sanser, altså montere sensorer på stolen sådan at den kan se, høre, tale, røre og/eller lugte. Til formålet i dette tilfælde har du brug for tryk­følsomme sensorer på stolesædet, så du ved, om der sidder nogen på den, samtidig med at du må montere en slags RFID tag-læser, der automatisk kan spore og identificere en "tagged" person på sædet. På it-eksperterne lyder det, som om vi skal tænke "smart" teknologi ind i alle fremtidige apparater, men hvorfor helt præcist?

Vilde muligheder ... Og Star Trek

Mulighederne med Tingenes Internet er så mange, at det næsten giver hovedpine at forsøge at begribe. Vi får mulighed for at lære om og interagere med enheder og væsener på spritnye måder. Teknologien bruges allerede i bl.a. supermarkeder, på biblioteker og i autobranchen, men især sundhedscentre spås at integre­re the Internet of Things i stor stil, da teknologien åbner op for muligheden for at forebygge og afhjælpe helbredsproblemer. For bedre at kunne forklare dig hvordan skal du med tilbage til fremtiden.

Kan du huske tricorderen? Det håndholdte scanningsapparat fra det 22. århundredes Star Trek-serie, der kunne identificere livsformer fra orbit? Tricorderen skulle blot holdes op foran en entitet for at lære noget om den. Forestil dig en verden, hvor du faktisk kunne holde en tricorder op foran en plante, en ting eller andet og efter et par sekunder modtage info om fx oprindelse, levetid, funktioner m.m. Grib ud efter din smartphone – der har du din tricorder. Der findes allerede teknologi, der tillader dig at pege din smart­phone mod en pakke rugbrød i supermarkedet og få at vide, hvor det kommer fra, hvad det indeholder og meget mere. Du vil fx også kunne "tagge" dine nøgler, dine børn, din leverance, dvs. gøre dem lokaliserba­re, og i en virkelighedsversion af Google søge efter dem og få at vide, hvor de befinder sig. Skulle du være disponeret for hjertesygdomme, er tanken om en hjerteapp ikke langt væk. Den vil kunne monitorere dit helbred og flere uger i forvejen forudsige et eventuelt hjerteanfald – ja, og selv ringe efter en ambulance.

Marketing i fremtiden

Når vi ved, hvad diverse objekter foretager sig eller føler, kan vi bedre styre dem og komme fx trafikuheld, klima­ændringer og helbredsproblemer i forkøbet. Skræddersyet marketing bliver i høj grad mulig, når vi ved, hvordan individer bruger individuelle produkter. Dr. John Barrett spår, at vi i 2031 hver især vil være for­bundet med 5000 intelligente ting i vores hverdag, men om det er en udvikling i retningen af et Utopia eller snarere et privatkrænkende teknokrati, er der mange spekulationer og bekymringer om.