Fødevarekontrol er afviklet

26. august 2014  |  Dansk Laborant-Forening  |  HK Stat

Der skal flere midler til mere forskning af hurtigmetoder inden for fødevarekontrollen. Det skriver Susanne Bahne Hansen, formand for Dansk Laborant-Forening i et debatindlæg i dagens udgave af Politiken.

FØDEVARESTYRELSEN har blot to laboratorier tilbage i Danmark – et i Aarhus og et i Ringsted.

De to laboratorier analyserer samtlige prøver, der udtages til kontrol af landets fødevarekontrollanter hos fødevareproducenter, supermarkeder og restauranter.

Medarbejderne i fødevarekontrollen arbejder på livet løs, mens medierne svømmer over med den ene fødevareskandale efter den anden.

Den seneste rullepølseskandale har endnu en gang sat spørgsmålstegn ved Fødevarestyrelsens interne arbejdsgange, ressourcer eller manglen på samme.

Tænker vi tilbage til 2013, var hestekødskandalen et varmt emne. Dengang som nu påpegede Dansk Laborant-Forening/HK, at der er noget helt galt med måden, vi har afviklet – for jeg mener afviklet – vores fødevarekontrol på her i landet.

Vi er gået fra 32 laboratorier til to inden for en kort årrække. De to laboratorier skal ikke blot analysere alle prøverne fra kontrolbesøgene, de skal også stå midt i orkanens øje, når medierne går amok over hestekød- og rullepølseskandaler og stå parat til diverse tv-programmer, når journalister finder det moderne at formidle fødevaresikkerhed som en ny variant af det forargelsesvækkende program ’Operation X’.

Selvom Fødevarestyrelsen forsikrer, at nedlæggelsen af 30 laboratorier ingen betydning har for fødevaresikkerheden, sidder jeg som formand for landets laboranter alligevel tilbage med spørgsmålet, om det er hele sandheden?

Den seneste sag gør, at forbrugerne med rette kan tillade sig at sætte spørgsmålstegn ved den forklaring.

Hverken Fødevarestyrelsen eller fødevareminister Dan Jørgensen kan bortforklare, at landets fødevarekontrol har været underlagt stram økonomisk styring og effektiviseringer de seneste år.

Effektiviseringerne har haft den konsekvens, at fødevarekontrollanterne bruger mere tid på landevejen end på at kontrollere landets fødevareproducenter, supermarkeder og restauranter. Flere kontrolbesøg er derfor løsningen, annoncerer fødevareminister Dan Jørgensen nu.

Desværre kan den løsning virke ugennemtænkt, hvis ikke området enten tilføres flere hænder til at udføre analyserne, eller flere midler afsættes til udvikling af hurtigere analysemetoder.

DEN SENESTE SAG viser, at udvikling af nye analysemetoder er vejen frem. Statens Serum Institut har med metoden fuldgenomsekventering vist, at afsættes midlerne til forskning og udvikling af hurtigere analysemetoder, forbedres forbrugersikkerheden. Metoden kom desværre for sent. For sent til at forklare og forsvare, at de seneste års politik på området er endt med at få alvorlige konsekvenser, desværre blandt andet dødsfald.

Hurtigere analysemetoder kan sikre et hurtigere svar i fremtiden og dermed fjerne fødevaresynderne hurtigere fra supermarkedernes hylder.

Giv fødevarekontrollen en ny chance – en chance for yderligere forskning i hurtigere analysemetoder – hurtigt tak.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK