Tryk på midt- og vestjyske arbejdspladser giver stress

26. august 2014  |  MidtVest

Stigende aktivitetsniveau og påholdenhed i forhold til nyansættelser presser både privat- og offentligt ansatte medarbejdere

Stress indgår i mange henvendelser fra medlemmer til HK MidtVest. Én af de medarbejdere, der rådgiver privatansatte HK’ere, er konsulent Jan Brink Frederiksen. Han ser en klar sammenhæng mellem tid og reaktionsmønstre.

- Efter længere tids usikkerhed og stress som følge af arbejdspres, bliver udsagnene fra medlemmerne mere og mere markante – og sigende i forhold til, hvad stress gør ved dem. Udsagn som ”Jeg føler mig stresset” forstærkes til ”Nu kan det være lige meget” for at ende med ”De må gerne fyre mig!” Men så langt skal det ikke komme, siger faglig konsulent Jan Brink.

Når uvished om, hvornår arbejdspresset lægger sig, fylder, giver det god mening at snakke med sin tillids- og/eller arbejdsmiljørepræsentant.

Optur kan give nedtur

Indelukket stresset mand

Den grafiske branche har som flere andre længe været præget af store ændringer. Mange trykke- og opsætningsopgaver er blevet sendt udenlands til produktioner, som har kunnet løse opgaverne billigere end danske udbydere, alt imens der er blevet skåret helt ind til benet herhjemme.

Nu er opgaverne igen begyndt at tilflyde danske virksomheder – også i det midt- og vestjyske område, som gennem mange år har været betragtet som én af de store danske grafiske højborge. Men med al-mindelig jysk sindighed sælger beslutningstagerne i de grafiske virksomheder ikke skindet, før bjørnen er skudt. Nyansættelser, der kan imødegå arbejdspresset, lader derfor vente på sig – og holder HK Midt-Vests medlemmer på pinebænken:

- Vi oplever et stigende antal henvendelser fra medlemmer i den private sektor, der spørger ind til, hvad der sker, hvis de sygemelder sig, fortæller Jan Brink og tilføjer, at HK’erne tydeligvist er i seriøse overve-jelser, da de også spørger ind til, om de har ret til dagpenge, hvis de bliver arbejdsløse.

Sygemeldinger lurer

Samme drastiske overvejelser gør en del offentligt ansatte sig. De har været gennem mange opslidende nedskæringer og nedlæggelser af stillinger. Det giver et ekstra arbejdstryk på de tilbageblevne medarbejdere og dermed risiko for stress og – for nogen – overvejelser om at kapitulere.

- Vi har medlemmer, der seriøst regner på selvfinansieret nedsat tid ved at sælge hus, bil og eksempelvis en hest, for på den måde at kunne leve af færre timer og skabe en mere overkommelig dagligdag i et travlt arbejdsmiljø, fortæller Bente Bæk Hansen, faglig konsulent for det kommunale område, og forsæt-ter:

- Sådan skal det nødigt ende. Ved symptomer på stress skal man gå til sin læge og komme i behandling – af hensyn til arbejdsgiver, kolleger og ikke mindst sig selv.

Derudover er der altid solid faglig vejledning at hente hos medarbejderne ved HK MidtVest.

- Vi oplever også, at der kan findes gode løsninger sammen med arbejdsgiveren, når først det bliver konkret, hvad der kan gøres for at skabe et godt arbejdsmiljø for den enkelte. Ofte handler det om at få sat ord på og blive tydelig omkring situationen, så er der løsningsmuligheder i langt de fleste tilfælde, lyder det samstemmende fra de to faglige konsulenter.

Læs mere om stress

Kommunal Privat Stat Sygdom

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK