Finanslov med fokus på job, sundhed og uddannelse

27. august 2014  |  Hovedstaden  |

Regeringens udspil til Finanslov ser lovende ud, og alt peger på, at der vil komme flere i beskæftigelse. Det er godt nyt for HK’s medlemmer. HK Hovedstadens formand Christian Grønnemark håber dog, at der også kan findes penge til at redde de mange, der er faldet ud af dagpengesystemet.

Penge på finansloven

Målet er bedre velfærd og at få flere i job samtidig med, at der bliver holdt styr på økonomien. Der kan blive skabt titusinder af nye job i 2014-2015. Regeringens forslag til finanslov vil hjælpe den udvikling på vej ved at bruge flere penge på blandt andet sundhed og uddannelse. Der bliver afsat 5 milliarder til øget sundhed, blandt andet kræftbehandling, psykiatri og kroniske sygdomme. Samtidig skal der istandsættes og bygges nyt, og det skaber jobs. Endelig vil der fortsat være fokus på at sikre kvalitet i uddannelsessystemet. ”Det er vigtigt, at erhvervsskolereformen bliver ordentligt udført, og det er godt, at finanslovsforslaget fokuserer på erhvervsuddannelserne og på hvor mange penge, der følger med til uddannelserne”, siger formand i HK Hovedstaden Christian Grønnemark.

Anerkendelse til den danske model

Der er også blevet fundet midler til at understøtte den danske model, hvor arbejdsgivere og arbejdstagere gennem overenskomster sammen bliver enige om vilkårene på arbejdsmarkedet. Med årets finanslovsudspil lægger regeringen op til at fordoble fradraget på de faglige kontingenter. Som finansminister Bjarne Corydon sagde ved præsentationen af finanslovsforslaget:

- Det vil komme de 1,5 millioner danskere til gode, som er med til at støtte den danske arbejdsmarkedsmodel.

Den danske model sikrer sammen med dagpengesystemet, at det danske arbejdsmarked er fleksibelt. Det er afgørende for at Danmark klarer sig godt i den internationale konkurrence.

Håb til forhandlingerne: sæt fokus på dagpenge

Forude venter nogle måneders forhandlinger. Christian Grønnemark opfordrer partierne til at afsætte midler til at redde de mange mennesker, der bliver ramt af forringelserne afdagpengene. Dagpengereformen blev gennemført af VK-regeringen, da krisen stod på sit højeste, og den S-ledede regering har på grund af valgresultatet ved sidste folketingsvalg været bundet til atholde fast i reformen.

- I alt er 40.000 mennesker røget ud af dagpengesystemet – heraf 3.500 medlemmer af HK. Stramningerne har store konsekvenser for virkelig mange, der gør alt hvad de overhovedet kan for at komme i arbejde, lyder det fra Christian Grønnemark.