Rita om Bjarne C's finanslovsudspil: Regeringen forsømmer at rette op

27. august 2014  |  HK Stat  |

Rita Bundgaard

HK Stats formand Rita Bundgaard. Foto Mikkel Østergaard

Det bedste ved regeringens forslag til finanslov er, at der tilsyneladende ikke gemmer sig ubehagelige overraskelser i form af nye nedskæringer på de statslige arbejdspladser. Det værste er, at regeringen forsømmer at rette op på de uheldige konsekvenser af tidligere års besparelser.

Sådan lyder vurderingen fra Rita Bundgaard, formand for HK Stat. Lige som andre fagforeningsledere glæder hun sig over, at regeringen vil hæve fradragsretten for faglige kontingenter til 6.000 kroner om året. Det er samme beløb, som gjaldt, indtil den tidligere regering halverede fradraget. Med det højere fradrag får medlemmerne lidt mere til forbrug hver måned.

Ryd op i rodet

Men hun ærgrer sig over, at regeringen ikke på samme måde som med fradragsretten retter op på tidligere uheldige politiske beslutninger.

- Jeg håbede og forventede, at regeringen ville rette op på alt det rod, de har lavet de senere år i form af besparelser på den statslige administration og forvaltning. Problemerne i fx Arbejdsskadestyrelsen, Statsforvaltningerne og Fødevarestyrelsen viser, at effektiviseringen af den offentlige sektor åbenbart sker i et forkert tempo og på en uhensigtsmæssig måde. Og de planlagte besparelser fortsætter uændret, siger Rita Bundgaard.

- Jeg er ikke vred eller sur, men gammeldags skuffet over, at finansminister Corydon og resten af regeringen ikke lægger op til at gøre noget permanent ved åbenlyse problemer. Fx er der et helt indlysende behov for en langsigtet løsning på problemerne i Skat. Her dukker hele tiden nye eksempler op på, at indsatsen ikke slår til. Og når ministeren reagerer, er det hver gang med lappeløsninger i form af midlertidige bevillinger og omrokering af tropperne. Men der er brug for flere medarbejdere – permanent,  understreger HK Stats formand.

Bedre at forebygge

Ifølge forslaget til finanslov får Skat 425 millioner kroner til at styrke ejendomsvurderingen over de næste 3 år. Men samtidig fortsætter det planlagte fald i antallet af ansatte frem mod 2018. Rita Bundgaard mener, at det vil bonne positivt ud i statskassen, hvis regeringen i stedet for at fyre folk investerede i at øge Skats indsats.

HK Stat-formand til politikere: Stands sparekravene til Skat

Regeringens forslag til en større indsats for de syge får Rita Bundgaard til at vende tommelen opad. Men der sidder en lille torn i fingeren, siger hun selv:

- Regeringen vil forstærke sundhedsindsatsen for dem, der er blevet syge. Men det er vigtigt også at styrke forebyggelsen. Fx ved at forbedre det psykiske arbejdsmiljø, siger hun.

Formanden lover, at HK Stat nu går forslaget til finanslov igennem med en tættekam for at påpege eventuelle problemområder – set med en statsansats øjne.