HK Kommunal går nye østjyske veje

28. august 2014  |  Østjylland

Fra Grenaa til Silkeborg rykker fagforeningen HK Kommunal ud på kommunale og regionale arbejdspladser. Baggrunden for den storstilede offensiv er, at fagforeningen forud for de kommende overenskomstforhandlinger ønsker at tage temperaturen på de aktuelle udfordringer i det østjyske. Vi vil gerne involvere medlemmerne og ændre på, at overenskomstforhandlingerne ofte opleves som noget fjernt og uvedkommende, siger HK Kommunal Østjyllands formand, Hans-Henrik Hansen.

Mange danskere har svært ved at kende forskel på, hvilke rettigheder i arbejdslivet der skyldes lovgivning, og hvilke rettigheder der er opnået gennem overenskomsten. Det vil HK Kommunal nu gøre noget ved. Forud for overenskomstforhandlingerne 2015 rykker fagforeningen derfor ud på kommunale og regionale arbejdspladser i Østjylland for at tale med medlemmerne og andre interesserede om deres udfordringer i hverdagen.

HK ønsker, at overenskomstforhandlingerne i højere grad bliver forankret på arbejdspladserne og hos medarbejderne. I stedet for på et fagforeningskontor bag lukkede døre.

Se dato, tid og sted for de østjyske arrangementer

Hans-Henrik Hansen HK Kommunal Østjylland

Hans-Henrik Hansen

Formanden for HK Kommunal Østjylland, Hans-Henrik Hansen, håber, at både arbejdsgivere, medlemmer og ikke-medlemmer tager godt imod det nye initiativ, der rummer knap 40 arrangementer rundt om i Østjylland i de to første uger af september.

- Vi vil være mere synlige på arbejdspladserne, og vi vil i dialog med medlemmerne om deres udfordringer på arbejdspladsen. På den måde tror vi, at vi når en højere grad af forankring af overenskomsten hos medlemmerne på den enkelte arbejdsplads, siger Hans-Henrik Hansen.

- Tidligere har vi været meget formelle og forretningsgangen har været lidt tung, og medlemmer skulle igennem mange led for at blive hørt. Nu kan man komme direkte til os med de udfordringer, der er på arbejdspladserne. Overenskomsten handler jo i bund og grund om hverdagen på arbejdspladsen, siger Hans-Henrik Hansen.

HK oplever, at overenskomsten for mange i dag opfattes som noget fjernt og teknisk. Og samtidig er der høj grad af ukendskab til, hvorvidt rettigheder på arbejdspladsen skyldes lovgivning eller overenskomst. Syv ud af ti lønmodtagere i Danmark tror, at det er politikerne på Christiansborg, som fastsætter mindstelønnen gennem lovgivning. Og bare halvdelen af LO-forbundenes egne medlemmer er klar over, at det er deres fagforening, der sikrer den nogle fornuftige løn- og arbejdsforhold gennem en rigtig overenskomst.

- Den manglende viden vil vi rigtig gerne rette op på. Overenskomsten er sammen med de mange dygtige tillidsrepræsentanter fundamentet for, at det offentlige Danmark kan udvikle sig, så effektivitet og kvalitet går hånd i hånd, og borgerne får en god service, siger Hans-Henrik Hansen.

Eksempler på rettigheder, der følger af i HK Kommunals kontoroverenskomst med KL:

• Mindst 15,5 procent arbejdsgiverbetalt pension
  • ½ times betalt spisepause
  • 6. ferieuge
  • Særlig feriegodtgørelse

Formand for HK Kommunal Østjylland, Hans-Henrik Hansen, tlf. 28 45 54 15

Kommunal Overenskomst Arrangementer

Din overenskomst kommer ikke af sig selv